Polpette al sugo infornate

20 okt

Als ik in Italie ben, koop ik altijd wat kooktijdschriften. Zo ook afgelopen zomer. Toen nam ik het augustus nummer van het blad Sale & Pepe mee. Mijn oudste dochter ging met haar vriend wat later naar Italie en nam voor mij het september nummer mee. Daarin zag ik het recept van deze heerlijke gehaktballetjes staan. Soms maak ik in korte tijd een aantal gerechten die ik wil plaatsen, zodat ik in drukke tijden altijd wel iets achter de hand heb om hier te publiceren. Zo ging het ook met dit recept. Ik had het gerecht al gemaakt, maar nog niet gepubliceerd, toen ik een paar weken geleden zag dat Antoinette van “Italiaans koken met Antoinette” dit recept ook publiceerde. Twee zielen, één gedachte. Ook Antoinette gebruikte het recept uit het september nummer van de Sale & Pepe, maar had er hier en daar een eigen draai aan gegeven.

polpettealsugoinfornate

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 500 g rundergehakt
  • 80 g zongedroogde tomaten in olie, in stukjes gesneden
  • 50 g zwarte olijven, klein gesneden
  • 2 sneetjes oud brood (heb je geen oud brood, gebruik dan paneermeel)
  • 50 g versgeraspte Parmezaanse kaas
  • 1 ei
  • 1 el paneermeel
  • 400 g tomatenpassata
  • 125 g mini mozzarella, gehalveerd
  • 1 bosje basilicum
  • extra vergine olijfolie
  • zout en peper

Meng het gehakt met het ei, de helft van de Parmezaanse kaas, een snufje zout en versgemalen peper, de olijven en de helft van de zongedroogde tomaten. Doe het brood in een blender (of keukenmachine) met een paar blaadjes basilicum en voeg dit bij het gehakt. Voeg, als het gehakt nog erg vochtig is, wat paneermeel toe.

Maak met vochtige handen kleine balletjes van het gehakt en braad deze in een beetje olijfolie bruin. Doe dit in een pan die ook geschikt is voor de oven. Voeg de rest van de zongedroogde tomaten en de passata toe en kook dit een paar minuten. Verdeel de gehalveerde mozzarella tussen de gehaktballetjes en strooi de restende Parmezaanse kaas erover en zet de pan in een voorverwarmde oven van 190° C gedurende 15 minuten. Haal de pan uit de oven en bestrooi met wat blaadjes basilicum en serveer direct. Lekker met brood en een frisse salade.

Bron: Sale & Pepe, Settembre 2016

Eén reactie to “Polpette al sugo infornate”

  1. aggie januari 30, 2019 bij 6:51 pm #

    heerlijk recept, ik heb ’t geluk dat mijnslager Livar vlees heeft, de gehaktballetjes hebben een heerlijke smaak, toegevoegd heb ik ’n beetje Ras el Hanout, Groetjes Aggie .

Plaats een reactie