Limoncello-ijs

1 Jun

Twee weken geleden ben ik met mijn dochters naar de Libelle Zomerweek geweest. Al weken kon je er in de Libelle alles over lezen en een week van tevoren zat er ook nog eens een programmaboekje in de Libelle met daarin alle activiteiten vermeld die er tijdens die week te doen en te beleven waren. Ook stonden er een paar recepten in dat programmaboekje, waaronder het recept van dit Limoncello-ijs. Na een Italiaans etentje drinken wij graag een glaasje Limoncello, dus ligt hier standaard een fles (zelfgemaakte) Limoncello in de vriezer. De andere ingrediënten waren zo gekocht. Het maken ging heel eenvoudig en het eindresultaat was super.

Limoncello-ijs

Ingrediënten voor 8 personen:

  • rasp van 4 biologische citroenen en het sap van 3 (100 ml)
  • 150 gr poedersuiker
  • 100 ml Limoncello
  • 250 ml slagroom
  • 200 gr creme fraiche

Klop de citroenrasp, sap, poedersuiker en de Limoncello in een keukenmachine. Klop de slagroom samen met de creme fraiche stijf en spatel daarna het citroenmengsel erdoor tot een mooi glad mengsel. Draai dit mengsel in een ijsmachine tot roomijs. Geen ijsmachine? Stop het in een kunststofbakje in de diepvries. Klop het elk half uur gedurende vier uur op met een vork.

Bron: Libelle  (Programmaboekje Libelle Zomerweek 2014)

6 Reacties to “Limoncello-ijs”

  1. Lous juni 1, 2014 bij 4:24 pm #

    Dit ijs heb ik zelf een tijdje geleden gemaakt en het is een fluitje van een cent. En smaakt heerlijk! Vraag: waar komt die leuke Limoncellofles vandaan? Zou mooi zijn voor mijn eigengemaakte Limoncello.

    • kookgekwilma juni 1, 2014 bij 4:30 pm #

      Die “kruik” heeft mijn man een paar jaar geleden meegenomen uit Rome.🙂

  2. Casa Dolceria juni 1, 2014 bij 10:50 pm #

    Prachtige kruik… ik wilde ook al vragen waar je hem gekocht hebt. Goede reden om weer naar Italië te gaan🙂 Lekker recept ook. Ga ik zeker een keer proberen

    • kookgekwilma juni 1, 2014 bij 10:53 pm #

      Wij hebben ‘m vorig jaar niet meer gezien op het vliegveld. Daar had mijn man ‘m namelijk gekocht. Het ijs is echt een aanrader Ria.🙂

  3. TessaC juni 1, 2014 bij 11:21 pm #

    Ooh, die dat klink wel héél erg lekker! Tijd om mijn ongebruikte (foei!) ijsmachine uit de kast te halen. Dank voor de inspiratie Wilma

    • kookgekwilma juni 2, 2014 bij 2:38 pm #

      Graag gedaan Tessa en ga die ijsmachine maar vaak gebruiken. Zo lekker dat zelfgemaakte ijs!!😉

Geef een reactie

