Crostata di salmone

7 Jun

Via Facebook volg ik een aantal Italiaanse foodblogs. Daar zie ik de heerlijkste recepten voorbijkomen, om te watertanden! Natuurlijk komen er ook vaak de “bekende” gerechten voorbij, maar soms zie ik iets, wat mijn aandacht trekt en dan sla ik het recept op, om het vervolgens via Google Translate te vertalen en daarna te maken. Deze hartige crostata leek me erg lekker, maar bij het zien van de ingrediënten had ik meteen mijn twijfels over de hoeveelheid eieren/melk. Ik wil niet meteen gaan “sleutelen” aan een recept, maar bij het overgieten van de zalm, zag ik wel dat het mengsel van 1 ei, 1 eidooier en 5 eetlepels melk niet voldoende was. De zalm was maar gedeeltelijk bedekt met het ei-melk mengsel. Dus toch maar gesleuteld en er nog 2 losgeklopte eieren overheen geschonken (vandaar de gele plekken). De taart was heerlijk. Geschikt voor een buffet of in punten met een lekkere salade erbij!

Crostatadisalmone

Ingrediënten:

  • 200 gr bladerdeeg
  • 300 gr verse zalmfilet
  • 5 eetlepels melk
  • 1 heel ei + 1 eidooier (ik heb 3 eieren en 1 eidooier gebruikt)
  • zout en peper
  • 1 bosje dille

Bereiding:

Hak de dille en zet apart. Rol het deeg uit tot een dunne lap en bekleed er een ingevette taartvorm van 24 cm doorsnee mee.

Prik met een vork gaatjes in het deeg. Bestrooi de bodem met grof gesneden zalm en bestrooi het met een snufje zout en peper.

Klop in een kom de eieren los met de melk, voeg zout, peper en gehakte dille toe. Houdt enkele takjes dille apart voor de garnering.

Giet het mengsel over de zalm en verdeel het gelijkmatig met behulp van een lepel.

Zet de taart in een voorverwarmde oven van 190° C en bak ongeveer 25 minuten. Garneer de taart met de achtergehouden dille en serveer warm.

Bron: Buonissimo (internet)

3 Reacties to “Crostata di salmone”

  1. Het eten is klaar juni 8, 2014 bij 1:25 pm #

    Weet je zeker dat 25 minuten op 190 graden voldoende is?
    De meeste recepten waar zo’n 5 plakjes bladerdeeg worden gebruikt gaan veel langer in de oven: 35-40 minuten op 200 graden?

    • kookgekwilma juni 8, 2014 bij 2:08 pm #

      Ik heb het volgens recept gedaan met 4 plakjes bladerdeeg en dat ging goed.

      • Het eten is klaar juni 8, 2014 bij 3:04 pm #

        Oké lijkt me lekker dus zal het eens proberen:-)

Geef een reactie

