Malaga ijs met bruine rum

26 apr

Sinds ik een ijsmachine heb, is het er nog niet vaak van gekomen om ‘m te gebruiken. Van tevoren moet er ruimte gemaakt worden in de vriezer, omdat daar de bak van de ijsmachine 24 uur in moet staan voordat deze gebruikt kan worden. Misschien maar beter ook, anders zou ik heel vaak ijs maken. Vorige week had ik plek in de vriezer, dus toen moest ik kiezen welk ijs ik ging maken. Manlief is gek op Malaga ijs, dus viel daar de keuze op. Hieronder staat beschreven hoe je het ijs maakt zonder ijsmachine. Zelf heb ik het in de ijsmachine gemaakt. Nadat het romige mengsel is afgekoeld heb ik er de rum en de geklopte slagroom doorgeroerd en het mengsel toen in de ijsmachine geschonken. Toen het ijs wat dikker begon te worden heb ik er de in de rum geweekte rozijnen aan toegevoegd. Daarna heb ik het ijs in de vriezer bewaard totdat we het gingen eten. Het was heerlijk ijs! Malagaijs Ingrediënten voor 4 porties:

  • 3 eidooiers
  • 50 gr suiker
  • 1/2 pakje vanillesuiker
  • 150 ml melk
  • 200 ml slagroom
  • 50 gr rozijnen
  • 4 cl bruine rum
  • 3 el rum om te weken

Klop de eidooiers met de suikers tot een schuimige massa. Meng de melk met de helft van de slagroom en verhit dit in een pan tot vlak onder het kookpunt. Roer dan het mengsel au-bain marie tot het romig is, maar laat het niet koken. Haal het van het warm water en laat het al roerend in een koudwaterbad afkoelen. Klop de rest van de slagroom stijf. Week de rozijnen in 3 el rum. Schep 4 cl rum door het koude eimengsel. Giet het in een ondiepe schaal en laat het ca. 3 uur bevriezen. Schep er dan voorzichtig de geweekte rozijnen en de slagroom door en laat het ijs nog 4 tot 5 uur bevriezen. Serveer het in mooie bollen. Bron: IJs, sorbets & co. van de Lidl.

Plaats een reactie