Bagels 2

23 Apr

Voor de Paasbrunch wilde ik weer eens bagels bakken. Dit had ik al vaker gedaan met het recept uit de Broodbijbel. Vorig jaar kocht ik het boek “Hoe bak ik brood” van Emmanuel Hadjiandreou en daar staat ook een recept in van bagels, maar zonder dat er een kneedmachine aan te pas komt, of dat er minutenlang met de hand gekneed moet worden. Dat wilde ik wel eens uitproberen. Wat ik wel lastig vond is dat er voorin het boek het hoofdstuk staat waarin beschreven wordt hoe het deeg moet worden “gekneed”. Er wordt in het recept verwezen naar bepaalde stappen in dat proces, dus moet je steeds weer even terugbladeren in het boek. In de omschrijving hieronder heb ik geprobeerd om die stappen in het hele verhaal in te voegen. Als je met de hand of met de kneedmachine kneed, heb je meestal na zo’n 10 minuten een mooi glad en zacht deeg. Op de manier zoals hieronder beschreven is, start je met een vrij ruwe deegbal en toch krijg je met deze “vouw” techniek ook een mooi glad deeg. Ik vond het heel verrassend. Bij het pocheren van de bagels kwamen ze vrijwel direct naar de oppervlakte van het water. Na anderhalve minuut heb ik ze omgedraaid en nog een paar minuten laten koken. Het zijn lekkere bagels geworden. We hebben ze natuurlijk belegd met zalm en roomkaas, maar ook met zelfgemaakte eiersalade. Bagels2-4   Ingrediënten voor 9 stuks:

  • 500 gr tarwebloem
  • 10 gr zout
  • 20 gr suiker
  • 3 gr droge gist
  • 240 gr warm water
  • 1 middelgroot ei, losgeklopt
  • 25 gr boter, op kamertemperatuur
  • 5 gr zout
  • 1 middelgroot ei, losgeklopt met een snufje zout, voor het glanslaagje
  • maan- of sesamzaadjes (eventueel)

Meng in een kom de bloem, 10 gr zout en suiker en zet opzij. Dit is het droge mengsel. Doe ik een andere kom de gist. Voeg het water aan de komt toe en roer tot de gist is opgelost. Voeg het ei aan de gistoplossing en meng. Dit is het natte mengsel. Voeg het droge mengsel toe aan het natte. Meng de mengsels met een houten lepel tot een samenhangend deeg. Dek de kom af en laat het 10 minuten staan. Kneed het deeg na 10 minuten als volgt: *Laat het deeg in de kom zitten, trek een stuk deeg aan de rand omhoog en duw dit in het midden. Draai de kom een beetje en herhaal dit proces met een ander stuk deeg. Herhaal dit 8 keer. (dus eigenlijk draai je de kom helemaal rond, waarbij je steeds een stukje deeg optrekt en naar het midden vouwt) Het hele proces hoeft maar 10 seconden te duren en het deeg moet een beetje gaan tegenstribbelen. Dek de kom weer af en laat 10 minuten staan. Herhaal vanaf * twee keer. Na de tweede kneedbeurt moet het deeg flink tegenstribbelen als je eraan trekt. Na de derde kneedbeurt moet het deeg mooi glad zijn. Herhaal nog één keer vanaf *. Na de vierde kneedbeurt moet je een gladde deegbal hebben wanneer je hem omkeert in de kom. Dek de kom af en laat 1 uur rijzen. Bagels2-2 Stomp het deeg met je vuist plat wanneer het dubbel zo groot is geworden, zodat de lucht kan ontsnappen. Bestuif een schoon werkvlak met bloem. Haal de deegbal uit de kom en leg hem op het met bloem bestoven werkvlak. Rol het deeg (met je handen) uit tot een boomstammetje en snijd het dan met een metalen deegkrabber of scherp kartelmes in negen gelijke porties. Rol elke portie tot een bal. Maak met je vinger een mooi gat in het midden. Leg de bagels op een met bakpapier beklede bakplaat, dek af en laat 10 minuten staan. Vul net voordat het deeg klaar is met rijzen een flinke pan voor de helft met water, voeg 5 gr zout toe en breng aan de kook. Kook de bagels met drie of vier tegelijk, tot ze naar de oppervlakte komen. Draai de bagels om en laat ze nog eens 5 minuten koken. Leg de bagels weer op de bakplaat en laat ze een beetje afkoelen. Verwarm de oven voor op 240̊C/gasstand 9. Zet een braadslee onder in de oven, zodat die ook voorverwarmt. Vul een kop met water en zet opzij. Bestrijk de bagels met het glanslaagje van ei. Als je zaadjes gebruikt, doop de bagels dan in de maan- of sesamzaadjes en leg ze weer op de bakplaat. Schuif de bagels in de voorverwarmde oven, giet het kopje water in de hete braadslee en verlaag de temperatuur naar 200̊C/gasstand 6. Bak de bagels in ongeveer 15 minuten goudbruin. Draai een bagel om en tik op de onderkant. Als het hol klinkt, zijn ze goed. Als ze nog niet goed zijn, moeten ze nog een paar minuten in de oven. Leg ze tenslotte op een rooster en laat afkoelen. Bron: Hoe bak ik brood van Emmanuel Hadjiandreou. Bagels2-1   Bagels2-3

8 Reacties to “Bagels 2”

  1. wenjoylifestyle april 23, 2014 bij 4:34 pm #

    Ze zien er heerlijk uit!🙂

  2. Anke april 24, 2014 bij 7:14 am #

    Staat ook nog op mijn to do. Ja ik vind de manier van werken ook omslachtig. En als ik geen tijd heb laat ik alsnog mijn machine kneden.

    • kookgekwilma april 24, 2014 bij 7:20 am #

      Mijn voorkeur gaat ook uit naar de kneedmachine hoor, maar ik was toch wel erg nieuwsgierig naar deze werkwijze. Gewoon leuk om uit te proberen als je eens veel tijd over hebt! 😉

  3. karel64 april 24, 2014 bij 2:59 pm #

    ik bak altijd brood volgens die methode en na een paar keer weet je dit uit je hoofd en hoef je niet meer terug te bladeren.

    • kookgekwilma april 24, 2014 bij 3:01 pm #

      Oefening baart kunst. Ga het vast met andere broodsoorten ook een keer proberen!

  4. Nell nijssen april 29, 2014 bij 9:49 pm #

    Ha, leuk dat jij de bagels al een keer voor me hebt gemaakt. Heb het boek ook en mijn Thuisbakker wilde er ooit al voortvarend aan beginnen. Aangezien we allebei geen bak*** zijn, heb ik het maar even op de plank gelegd. Ik zie nu dat ze goed gelukt zijn, dus áls het dit weekend gaat regenen😉

    • kookgekwilma april 29, 2014 bij 9:53 pm #

      Hallo Nell, ik vond het erg leuk om te doen hoor. Niet moeilijk. Wil zo ook een keer de ciabatta maken, maar dat kost aardig wat tijd, dus moet of in het weekend of op mijn vrije vrijdag. Als het lukt, zal ik het hier ook plaatsen. Succes als je de bagels gaat maken en even laten weten of het gelukt is hoor! Groetjes, Wilma.

Geef een reactie

