Limoncello

8 mrt

Een aantal jaren geleden dronken wij in Italië voor het eerst Limoncello. Een pittig, maar lekker drankje wat je na de maaltijd drinkt. Het moet ijskoud gedronken worden. Wij namen Limoncello mee uit Italië of kochten het hier bij de slijter, maar het leek mij ook wel iets om het een keer zelf te maken. Via Twitter kreeg ik een recept handen en zo maakte ik mijn eerste Limoncello en die was heel lekker. In het maart/april nummer van “La Cucina Italiana” stond het recept van Limoncello zoals ik het ook maak. In de omschrijving van het recept in staat dat je minder suiker kan gebruiken om de Limoncello minder zoet te maken of dat je de citroenschillen langer moet laten trekken. Ik laat het 2-3 weken trekken. Hier ligt de fles Limoncello standaard in de vriezer. Voor zover ik weet, is er in Nederland geen alcohol van 94% te koop, dus daarvoor moet je in het buitenland zijn. Ik heb het in Italië gekocht, gewoon in de supermarkt. Het kruikje op onderstaande foto heeft Robert eens meegenomen uit Rome. Soms doe ik daar mijn zelfgemaakte Limoncello in, maar meestal zet ik de fles van de onderste foto op tafel, het gaat tenslotte om de inhoud!

Limoncello1

Ingrediënten voor ca. 1 liter:

  • 5 biologische citroenen
  • 400-500 gr kristalsuiker
  • 500 ml alcohol (ca. 94%)
  • 750 ml water

Was de citroenen en schil ze met een scherpe dunschiller zonder het witte gedeelte. Doe de schillen met de alcohol in een weckpot en laat ze twee tot drie weken trekken.

Limoncello pot

Kook het water met de suiker 5 minuten en laat afkoelen. Haal de schillen uit de alcohol. Doe de siroop bij de alcohol en zeef het geheel. Schenk over in flessen en bewaar het eerst op een koele donkere plek. Leg het daarna in de vriezer. Serveer ijskoud als digestief.

Limoncello2

9 Reacties to “Limoncello”

  1. Caroline Brouwer maart 8, 2013 bij 9:21 am #

    Daar is het recept dan eindelijk! Ik heb dit mogen proeven en dan wil je nooit meer een limoncello uit de winkel. Ik heb bij mijn broer (die heeft een huisje aan het Lago Maggiore) al gevraagd of hij een fles alcohol bij de Lidl voor mij mee wil nemen!

  2. kookgekwilma maart 8, 2013 bij 9:25 am #

    Hahaha, vooral dat “eindelijk”! Ik heb inmiddels alweer een liter in de maak. 🙂

  3. combek maart 9, 2013 bij 7:37 pm #

    Ben het ook aan het maken volgens dit recept. Alcohol 94% is hier gewoon verkrijgbaar in de carrefour market (zuid-limburg Vlaanderen).

  4. kookgekwilma maart 10, 2013 bij 12:00 pm #

    Ik heb het inderdaad ook wel eens in Antwerpen bij Delhaize gekocht, maar hier in Nederland heb ik het nog niet gezien.

  5. Ewout maart 18, 2013 bij 7:27 pm #

    500ml alcohol op 500ml water is een pittige limoncello hoor! Zelf vind ik 2 weken trekken wel genoeg, als je hem langer laat trekken wordt hij ook snel bitter. Mooi kruikje.

    Over de alcohol: hier in Nederland is het ook wel verkrijgbaar, maar vaak erg duur (bij de apotheker rond de 80 euro per liter). Op http://www.limoncello-maken.nl vallen de prijzen voor nederlandse begrippen nog wel mee: 35 euro per liter alcohol 96%. Kun je meteen je potten en flessen kopen.

  6. kookgekwilma maart 18, 2013 bij 9:15 pm #

    Hallo Ewout,

    Ik vind de Limoncello niet bitter hoor na 3 weken trekken, maar dat is mijn persoonlijke smaak.
    Bedankt voor de tip dat alcohol ook in Nederland te koop is. Ik wist het niet, dus goed om te onthouden!

  7. Roos januari 5, 2014 bij 8:37 pm #

    Misschien is Wodka een optie?

  8. kookgekwilma januari 6, 2014 bij 12:02 am #

    Het wordt inderdaad ook wel eens met wodka gemaakt, maar ik heb het zo nog nooit gedronken.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Crema di Limoncello | kookgek wilma - januari 17, 2016

    […] zijn diverse likeuren, maar ook de pure alcohol. Ik neem dat dan ook ieder jaar mee, zodat ik zelf Limoncello kan maken. Een paar jaar geleden zag ik bij diezelfde Lidl flessen met Crema di Limoncello staan en […]

Plaats een reactie