Tagliatelle con besciamella ai porri (Tagliatelle met prei en bechamel)

11 Mrt

Als ik aan prei denk, denk ik al snel aan een lekkere Hollandse prei-ovenschotel met gehakt en aardappelpuree en zeker niet aan pasta met een saus waar prei in verwerkt is. Toen ik dit recept tegenkwam in de Zilveren Lepel Pasta werd mijn nieuwsgierigheid zodanig geprikkeld, dat ik het gemaakt heb. In combinatie met de bechamel werd het een saus met een zachte smaak. Er moest ook Speck doorheen. Dit is een Noord-Italiaanse hamspecialiteit uit de Alto-Adige (ook wel Zuid-Tirol genoemd). Bij onze grootgrutter vond ik een pakje Tiroler Speck in het koelschap. De tagliatelle heb ik weer zelf gemaakt, maar verse of gedroogde tagliatelle uit de winkel volstaat natuurlijk ook. Let wel op dat de kooktijd bij de gedroogde versie langer duurt dan bij verse pasta.

Tagliatelleprei1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 25 g boter
  • 2 el olijfolie
  • 2 preien (alleen het wit), fijngehakt
  • 50 gr speck (Noord-Italiaanse gerookte ham), in blokjes
  • 1 dl bechamel
  • 1 el verse bladpeterselie
  • 300 gr verse tagliatelle
  • zout en peper

Smelt de boter met de olie in een pan. Bak de prei 5 minuten op laag vuur. Bak het speck 2 minuten mee en roer het mengsel door de bechamel. Doe er zout en peper naar smaak bij, roer er de peterselie dor en houd de saus warm.

Tagliatelleprei2

Kook de tagliatelle in veel kokend water met zout in 2-3 minuten beetgaar. Laat ze uitlekken, doe ze in een warme schaal, overgiet ze met de bechamel en dien ze op.

Bron: De Zilveren Lepel Pasta.

NB: Zelf bechamel maken is niet moeilijk, alleen heb ik 2,5 dl gemaakt en gebruikt ipv 1 dl, want dat vond ik erg weinig. Voeg dus naar eigen smaak 1 dl of meer bechamel toe.

Voor de bechamelsaus:

  • 25 gr boter
  • 25 gr bloem
  • 2,5 dl melk
  • zout, nootmuskaat

Smelt de boter in een pan. Voeg de bloem toe en blijf 2-3 minuten op niet te hoog vuur roeren tot het mengsel goudbruin is. Roer er de mek beetje bij beetje door. Breng dit alles aan de kook, zet het vuur laag en laat de saus al roerend dik en glad worden. Breng de saus op smaak met wat zout en eventueel wat nootmuskaat.

Tagliatelleprei3

3 Reacties to “Tagliatelle con besciamella ai porri (Tagliatelle met prei en bechamel)”

  1. Marianne Mazier mei 17, 2014 bij 8:41 pm #

    Vanavond zelfgemaakte tagliatelle gegeten met de prei in bechamelsaus. Het was erg lekker. Dank je voor de tips die ik op jouw blog vond en van jou kreeg voor het maken van de pasta. De pasta was goed gelukt!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Spaghetti al salmone, porri e prezzemolo | kookgek wilma - september 16, 2017

    […] groenten. Zo rook ik laatst de lucht van prei en moest toen denken aan het Italiaanse gerecht Tagliatelle con besciamella ai porri wat ik een paar jaar geleden gemaakt had. Dat was heerlijk. Diezelfde dag zag ik het recept van […]

Geef een reactie

