Crema di Limoncello

17 Jan

Tijdens onze Italiaanse vakanties doen wij ook regelmatig boodschappen in grote supermarkten. Heerlijk vind ik dat, want je ziet daar weer zoveel andere producten dan hier bij ons in Nederland. En wat je daar bijvoorbeeld bij de Lidl ziet, zijn diverse likeuren, maar ook de pure alcohol. Ik neem dat dan ook ieder jaar mee, zodat ik zelf Limoncello kan maken. Een paar jaar geleden zag ik bij diezelfde Lidl flessen met Crema di Limoncello staan en die wilde ik natuurlijk ook wel eens proeven. Dat was, net als de Limoncello, erg lekker, maar dan ook nog eens wat romiger. Toen ik afgelopen zomer weer alcohol meenam uit Italie, kreeg ik het idee om deze crema ook zelf te gaan maken. Daarvoor moest ik natuurlijk wel eerst op zoek gaan naar een goed recept en dat recept vond ik op de site van La cuochina sopraffina. De hoeveelheden heb ik wel gehalveerd en dat was uiteindelijk nog genoeg voor bijna 2 liter Crema de Limoncello. Zelfgemaakte Crema is wel wat sterker dan de flessen die je in de winkel koopt, dus geniet er met mate van!

CremadiLimoncello

Ingrediënten:

  • 500 ml alcohol van 95̊
  • 500 ml volle melk
  • 8 biologische citroenen
  • 500 ml slagroom
  • 1 vanillestokje
  • 800 g suiker

Was de citroenen goed schoon en schil ze met een dunschiller zonder het witte gedeelte erbij. Doe de alcohol in een grote weckpot en voeg de citroenschillen toe. Zet de pot gedurende 1 maand op een donkere, koele plaats (af en toe even schudden).

Na een maand: Doe de melk en de room in een pan. Snijd het vanillestokje open, schraap het merg eruit en voeg dit samen met het stokje bij het melk/room mengsel en breng het aan de kook. Laat een paar minuten zachtjes koken. Haal het van het vuur, laat het mengsel iets afkoelen en voeg daarna de suiker toe. Roer totdat de suiker volledig is opgelost. Verwijder het vanillestokje. Laat het mengsel helemaal afkoelen.

Verwijder de schillen uit de alcohol (eventueel filteren). Voeg het roommengsel aan de alcohol toe en roer alles goed door elkaar en giet het over in een fles. Zet de fles in de koelkast. Laat de fles minstens 10 dagen staan voor gebruik.

Bron: La Cuochina Sopraffina

 

 

 

4 Reacties to “Crema di Limoncello”

  1. Jacqueline lenting juli 18, 2016 bij 4:36 pm #

    Hoe lang kun je deze crema limoncelli bewaren?

    • kookgekwilma juli 18, 2016 bij 4:38 pm #

      Dat weet ik niet. Is te lekker om lang te bewaren.😉

      • Jacqueline lenting juli 20, 2016 bij 5:20 pm #

        Haha, echt een wilma-antwoord! Ik ga ervan uit dat het net als advocaat best lang is zolang hij dicht blijft!
        Groetjes en ik hoop op nog vele heerlijke recepten. Ciao

      • kookgekwilma juli 20, 2016 bij 5:22 pm #

        Zonde als je de fles dicht laat, je moet er gewoon met mate van genieten Jacq! Groetjes terug en ok blijf mijn best doen! ☺️

Geef een reactie

