Bavarese alle fragole

14 mei

Af en toe pak ik weer eens mijn stapeltje Italiaanse kooktijdschriften en blader ze door. Zo kwam ik het recept van deze bavarese alle fragole tegen. Nu er weer lekkere, smaakvolle aardbeien te koop zijn, wilde ik dit dessert wel eens maken. De bereiding is heel makkelijk, alleen denk ik dat de vormpjes die ik er voor gebruikt heb, veel kleiner zijn dan er in het tijdschrift gebruikt zijn. Nadat ik mijn 6 vormpjes gevuld had, kon ik er nog 4 royale (soufflé)bakjes mee vullen. De laatste 4 bakjes heb ik gewoon in de koelkast laten opstijven, de 6 siliconen vormpjes heb ik in de vriezer gezet. Beide varianten zijn heerlijk, alleen de bavarois uit de vriezer leek zo wat meer op semifreddo. De aangegeven hoeveelheid gelatine vind ik wel wat veel. Een volgende keer ga ik wat minder gebruiken.

Bavareseallefragole

Ingrediënten voor 6 personen:

  •  250 g volle melk
  • 320 g aardbeien schoon
  • 15 g gelatineblaadjes
  • 500 g verse room
  • 170 g fijne kristalsuiker
  • 2 of 3 druppels citroensap

Om te garneren :

  •  hele aardbeien
  • wat verse muntblaadjes

Bereiding:

Doe de melk in een kom en voeg 2-3 druppels citroensap toe, roer het goed door en laat het een paar minuten staan.

Week de gelatineblaadjes ongeveer 10 minuten in koud water.

Pureer de aardbeien met een staafmixer en verwarm een ⅔ van de puree tot een temperatuur van 60̊C. Knijp de gelatineblaadjes uit en los ze in de warme aardbeienpuree op. Voeg de overige aarbeienpuree en de melk met citroendruppels toe. Meng dit goed en laat het afkoelen.

Klop de slagroom met de suiker stijf en spatel dit voorzichtig door het aardbeienmengsel.

Verdeel het mengsel over 6 siliconen puddingvormpjes en zet ze tenminste 3 uur in de vriezer. Zet de vormpjes 30 minuten voor het serveren in de koelkast. Stort de bavarois op een bordje en versier met hele aardbeien en muntblaadjes.

Bron: A Tavola- giugno 2013.

2 Reacties to “Bavarese alle fragole”

  1. Marianne Mazier mei 14, 2014 bij 6:39 pm #

    hoeveel gelatine zou je de volgende keer gebruiken?

  2. kookgekwilma mei 14, 2014 bij 6:48 pm #

    Ik had nu 9 blaadjes (1½ pakje) gebuikt en een volgende keer probeer ik 6 blaadjes (1 pakje). Hoop dat dat genoeg is.

Plaats een reactie