Tomaten-broodrolletjes

14 nov

Nog niet zo lang geleden kreeg ik van een buurvrouw de tip over dit recept van 24 Kitchen. Als ze tijd had, wilde zij dit gaan maken. Ik begreep haar enthousiasme. Ik vertelde haar dat ik ook zin had om ze te maken……., en vandaag was het zover. Het deeg voelde koud aan. (In de beschrijving stond dat het deeg gekneed moest worden met een mixer, zodat het deeg koel bleef en makkelijker te bewerken was) Na een uur rijstijd was er nog niet veel veranderd aan het deeg, dus heb ik het langer laten staan. Het deeg is inderdaad heel soepel en goed te verwerken, maar de volgende keer zorg ik er voor dat de melk lauwwarm is. De holtes van mijn muffinplaat zijn niet zo mooi meer (roest), dus heb ik er papieren muffinvormpjes in gedaan. En eigenlijk was dat wel prettig, want bij het eten van deze heerlijke broodrolletjes blijven je handen schoon. Pas wel op als je ze warm eet; de tomaatjes zijn van binnen nog erg heet.

Deeg:

  • 330 gr bloem
  • 35 gr suiker
  • 7 gr gedroogde gist
  • 6 gr zout
  • 1 el gedroogde oregano
  • 1 ei
  • 180 ml melk

Kneed van bloem, suiker, gist, oregano, ei en melk in 10 minuten een soepel deeg. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Vorm van het deeg een bal en leg deze in een met olie ingevette kom. Keer de bal enkele malen om, zodat deze bedekt is met olie. Dek de kom af met plasticfolie (of plastic douchemuts) en laat het 1 uur op kamertemperatuur rijzen.

Pesto:

  • 75 gr basilicumblaadjes
  • 60 gr pijnboompitten
  • 1 teentje knoflook
  • 100 ml olijfolie

Maal de basilicum, pijnboompitten en knoflook fijn met behulp van een staafmixer, blender of vijzel en roer er de olie door. Breng op smaak met een beetje zout en peper.

Garnering:

  • 12 kleine snacktomaatjes
  • 1 losgeklopt ei

Rol het deeg uit tot een rechthoekige lap van 48 cm breed bestrijk deze met de pesto. Rol de lap over de brede kant op tot een rol en snijd deze in 12 stukken van 4 cm. Vet een muffinplaat in en zet in iedere holte een deegrol met de spiraalkant naar beneden. Druk er aan de bovenkant een snacktomaatje in. Laat het deeg afgedekt met ingevet plasticfolie nog circa 30 minuten rijzen.

Verwarm ondertussen de oven voor op 180˚C. Bestrijk de broodrolletjes met het losgeklopte ei en bak ze in circa 25 minuten goudbruin en gaar. Haal de broodbolletjes uit de vorm en garneer met een blaadje basilicum.

Bron: rudolphsbakery.24kitchen.nl

15 Reacties to “Tomaten-broodrolletjes”

  1. Levine november 14, 2012 bij 9:42 pm #

    Leuk idee om zo broodjes te maken, ga ik onthouden! Maar verbaas me weer over de opmerkingen van Rudolph over deeg kneden met mixer en zo deeg koel te houden. Brooddeeg met een mixer kneden gaat echt niet en dit soort deeg hoeft niet koud te zijn. Het mag wel, maar dan duurt het rijzen langer. Rudolph is wel een hele goede patissier, maar geen broodbakker ……;-).

  2. kookgekwilma november 14, 2012 bij 9:47 pm #

    Ik dacht wel dat je zou reageren na die opmerking van gisteren over zijn deeg. Moest daardoor ook aan je denken toen ik ermee bezig was hahaha. Kan de volgende keer ook de melk iets warmen, misschien dat dat helpt. Verder is het heel smakelijk!!!

  3. annemiek59 maart 28, 2013 bij 8:33 am #

    Ik ga ze proberen voor de paasbrunch. Ze lachen me al zo’n lange tijd toe.

    Groet!
    Marjolein

  4. kookgekwilma maart 28, 2013 bij 9:37 am #

    Leuk Marjolein! Ze zijn lekker hoor!

    Gr. Wilma.

  5. Judith april 4, 2014 bij 7:54 pm #

    Deze broodjes lijken me erg lekker. Zijn deze broodjes ook koud te eten of zijn ze alleen warm lekker?

  6. kookgekwilma april 4, 2014 bij 7:56 pm #

    Ze zijn ook erg lekker en je kunt ze warm of koud eten!

  7. Judith april 4, 2014 bij 8:16 pm #

    Bedankt voor het antwoord, ga ze volgende week maken, ik laat je weten of ze gelukt zijn. Trouwens een super leuke blog, heb al heel wat recepten opgeslagen om te gaan maken.

  8. kookgekwilma april 4, 2014 bij 8:19 pm #

    Succes met de broodrolletjes maken, ben benieuwd en dank je wel voor het compliment!:-)

  9. Judith april 9, 2014 bij 7:59 pm #

    Dit zijn echt super lekkere hartige broodjes met heerlijk deeg! Had de helft volgens recept gemaakt (helaas zakte het tomaatje helemaal in het broodje) en de andere helft mozzarella en gedroogde tomaatjes aan de vulling toegevoegd. Deze broodjes ga ik nog veel vaker maken. Volgende keer maak ik deze broodjes in de vorm van een croissantje.

  10. kookgekwilma april 9, 2014 bij 8:01 pm #

    Wat jammer dat het tomaatje weg zakte, maar dat zal aan de smaak niets afgedaan hebben denk ik? Jouw variant klinkt ook erg lekker!!! 🙂

  11. Judith april 9, 2014 bij 8:29 pm #

    Zo’n ingezakt tomaatje doet aan de smaak verder niets af hoor, maar het oog wil ook wat, ha ha!

  12. kookgekwilma april 9, 2014 bij 8:30 pm #

    Dat is zo! Misschien de volgende keer het deeg iets strakker oprollen, dan blijft het tomaatje vanzelf bovenin steken.

  13. Petra december 27, 2014 bij 3:12 pm #

    heb het deeg met de deeghaken van de mixer gemaakt, ging prima!1x met pesto en 1 x met bruchetta.

  14. kookgekwilma december 27, 2014 bij 7:42 pm #

    Klinkt ook lekker! 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ideeën voor kerst: Lekkers uit de oven « kookgek wilma - december 15, 2012

    […] Rechtsonder: Tomaten-broodrolletjes […]

Plaats een reactie