Cappelletti con formaggio

29 okt

In juni van dit jaar kwam ik via Twitter in contact met Enzina. Zij heeft een Italiaanse vader en is, net als ik,  dol op de Italiaanse keuken. Het klikte direct tussen ons en onze tweets gingen alleen maar over koken. Na een tijdje vroeg vroeg zij mij of ik er iets in zag om kookworkshops te gaan geven. Dat leek me wel wat. Zij ging het ook doen en beiden kwamen we op het idee dat we dit ook wel eens samen konden gaan doen. Er werden afspraken gemaakt om te bespreken wat we de deelnemers zouden laten maken tijdens zo’n workshop. Een week voor datum zijn we boodschappen gaan doen en hebben we de gerechten zelf gemaakt om te kijken of het haalbaar was. De samenwerking ging prima en de kookworkshop was dan ook geslaagd! Enzina schrijft ook voor Lekker Tafelen, dus kijk daar ook eens voor haar Italiaanse recepten! Dit is één van de gerechten die er tijdens de kookworkshop is gemaakt. De vulling is bedacht door Enzina!

Voor 4 personen:

  • 300 gr semolinameel
  • 3 eieren
  • zout
  • 250 gr ricotta
  • 200 gr gorgonzola picante
  • 50 gr roomboter
  • verse salie
  • peper en zout.
  • pecorino

Maak een bergje van de semolinameel op een glad werkvlak. Maak er een kuiltje in en doe daar de eieren en het zout in. Roer met een vork de eieren los en neem daarbij steeds een beetje meel mee van de rand. Als de eieren zijn opgenomen, kneed je met de hand zo’n 10 minuten verder tot je een mooi soepel deeg hebt. Maak een bal van het deeg, rol het in plasticfolie en laat het 20-30 minuten op kamertemperatuur rusten.

Maak ondertussen de vulling: roer met een vork de ricotta en de gorgonzola los en meng het goed door elkaar.

Neem een stukje pastadeeg en rol het met de deegrol tot een dunne lap uit. Of gebruik een pastamachine en rol het daarmee steeds dunner uit. Steek met een ring of deegsteker rondjes van ca 6 cm uit. Leg hierop een beetje van de kaasvulling (niet teveel, anders kan je het niet dichtvouwen), vouw het deeglapje dubbel, druk de rand goed aan met de tanden van een vork. Leg de cappelletti op een met bloem bestoven theedoek en strooi nog wat bloem over de cappelletti.

Breng een grote pan met water en zout aan de kook. Doe voorzichtig de cappelletti in het kokende water en laat het zo’n 3 minuten koken. Smelt ondertussen de boter in een ruime koekenpan (pas op, de boter mag niet bruin worden) en voeg daar de fijngesneden salie bij. Haal de cappelleti met een schuimspaan uit het water en doe ze in de koekenpan met gesmolten boter. Voeg nog wat van het kookvocht aan de boter toe. “Bak” de cappelletti rondom (niet bruin!) en verdeel het daarna over de borden en strooi het met versgeraspte Pecorino.

7 Reacties to “Cappelletti con formaggio”

  1. Levine oktober 29, 2012 bij 10:24 pm #

    Oooh, klinkt erg lekker. Ga ik maken :-).

  2. kookgekwilma oktober 29, 2012 bij 10:27 pm #

    Het was ook erg lekker Levine. De vulling is door Enzina bedacht!!

  3. carlolinebrouwer oktober 30, 2012 bij 8:36 am #

    Ik moet bij jou ook maar eens een workshop “zelf pasta maken” volgen! ;-))

  4. kookgekwilma oktober 30, 2012 bij 8:38 am #

    Is goed hoor! Je zegt maar wanneer! :-))

  5. Pauline oktober 30, 2012 bij 9:43 am #

    Super leuk Wilma. Toch bijzonder wat
    Social Media wel niet kan doen!

  6. kookgekwilma oktober 30, 2012 bij 9:47 am #

    Zeg dat Pauline!!! De high tea die ik morgen geef, is voor mijn vriendinnenclub die ik heb leren kennen via Huisje Kijken op Hyves. Ook zo bijzonder!! :-))

Trackbacks/Pingbacks

  1. Zelfgemaakte gevulde pasta – Tastie.nl - februari 20, 2013

    […] met versgeraspte Pecorino.Bron: "kookgek"Vorige week heb ik samen met  Wilma van het blog Kookgek verse pasta gemaakt. Zij maakt het vaak en draait er haar hand niet voor om. Zelf heb ik […]

Plaats een reactie