Hartige taart met knoflook, parmezaan en pijnboompitten

19 nov

Een tijdje geleden had Ursula van Missfromage een recept geplaatst van knoflooktaart. Dat leek mij ook wel erg lekker, alleen moet je wel een geschikt moment uitkiezen om het te eten, aangezien er aardig wat knoflook doorheen gaat. Afgelopen zaterdag wilde ik de taart maken, dus zocht ik het recept op om een boodschappenlijstje voor de ingrediënten te maken. Toen ik het recept verder las, zag ik dat het originele recept bij Onno Kleyn vandaan kwam en dat Ursula er een aangepaste, makkelijke versie van gemaakt had en voor de bodem vellen voor de hartige taart had gebruikt. Onno had zelf de bodem gemaakt en de ingrediënten daarvoor had ik in huis, dus het zelf deeg maken was zo gepiept. Helaas heb ik geen roze knoflook kunnen bemachtigen, dus heb gewone knoflook gebruikt. Vandaar dat ook ik nog een keer in de herkansing moet, maar dat vind ik geen probleem, want de taart was heerlijk.  Wij hebben de taart gegeten met een frisse salade, maar bij een buffet zou het ook heel goed smaken.

Voor- of bijgerecht voor 4 personen:

deeg:

  • 250 gram bloem
  • 125 gram boter
  • 3 eetlepels water
  • 1 ei
  • snufje zout

Doe de ingrediënten voor het deeg in een keukenmachine en draai kort tot het goed gemengd is en bijna een bal vormt. Haal eruit, kneed tot een bal, pak in folie en leg een uur of langer in de koelkast. Rol hem daarna uit of haal er stukjes van en bekleed daarmee een taartvorm van 24 à 28 cm.

vulling:

  • 50 gram zachte boter
  • 4 à 7 tenen knoflook
  • 50 gram Parmigiano Reggiano
  • 100 gram pijnboompitten
  • 2 dl crème fraîche
  • 4 eieren

Zet de oven aan op 220̊ C. Meng in de keukenmachine de boter, knoflook en parmezaan, met wat zout en peper. Schep er de pijnboompitten door en verdeel over de taartbodem. Klop de eieren met de crème fraîche glad en meng er zout en peper door. Verdeel over de bodem; het mengsel moet alles bedekken. Bak circa een half uur. Als een erin gestoken mes er zonder ei uitkomt, is de taart gaar.

Bron: Onno Kleyn

13 Reacties to “Hartige taart met knoflook, parmezaan en pijnboompitten”

  1. Levine november 19, 2012 bij 3:31 pm #

    O, ga ik maken. Ben gek op hartige taart :-).

  2. kookgekwilma november 19, 2012 bij 3:35 pm #

    Leuk!!! 🙂

  3. missfromage november 19, 2012 bij 4:02 pm #

    Die ziet er super uit, Wilma! Heerlijk 🙂 Fijn dat-ie ook bij jullie in de smaak viel.

    Ik had de eerste keer ook geen rose knoflook, maar vind het helemáál geen straf om hem nog een keer te maken met de goede knof.

  4. kookgekwilma november 19, 2012 bij 4:05 pm #

    Ik heb van Caroline een tip gekregen waar ze hier in de buurt roze knoflook verkopen, dus die ga ik binnenkort halen en dan in de herkansing. Vond het er lekker, de rest van het gezin ook, dus bedankt voor het idee!! 😉

  5. missfromage november 19, 2012 bij 4:10 pm #

    Ik las het idd op Twitter. Ik heb die knoflook inmiddels en die is echt veel lekkerder dan het doorsnee supermarktteentje.

    Goede recepten zijn er om te delen, vind ik 🙂 Altijd fijn als anderen ook zo enthousiast zijn!!

  6. kookgekwilma november 19, 2012 bij 4:13 pm #

    En dat delen doen we graag!! 🙂

  7. carolinebrouwer november 19, 2012 bij 4:39 pm #

    Ik hoop dat het goede waren, ze waren in ieder geval rose van kleur.

  8. carolinebrouwer november 19, 2012 bij 4:39 pm #

    En anders kan hij ze voor je bestellen. (dat vergat ik nog even)!

  9. kookgekwilma november 19, 2012 bij 4:44 pm #

    Komt goed! Ik ga er gewoon een naar toe en dan kijk ik wel wat ze daar hebben.

  10. Bo november 21, 2012 bij 10:05 am #

    Ik hou van hartige taart! Ziet er heerlijk uit Wilma!

  11. kookgekwilma november 21, 2012 bij 12:36 pm #

    Dank je Bo!!

  12. Martine november 21, 2012 bij 6:29 pm #

    MMM, ziet er ontzettend lekker uit. Gaat op mijn “nog te maken” lijstje.

  13. kookgekwilma november 21, 2012 bij 6:38 pm #

    Leuk!!!

Plaats een reactie