Zucca gialla in agrodolce

14 Okt

Er zijn weer volop pompoenen te koop. Ieder jaar neem ik me voor om er mee te gaan koken, maar op de één of andere manier komt het er maar niet van. Een tijdje geleden zat ik door wat kookboeken te bladeren en in één daarvan zag ik dit recept van zoetzure pompoen en dat zag er lekker uit. In een Italiaans restaurant heb ik ooit eens ravioli met pompoen vulling gegeten en dat vond ik erg smakelijk, dus wilde ik deze variant ook wel proberen. Het gerecht is erg lekker, maar op de foto in het kookboek zien de pompoen stukjes eruit of ze net gesneden zijn, terwijl de stukjes in mijn gerecht in aardig wat vocht lagen. Voor de foto heb ik de stukjes uit het vocht gehaald (het oog wil ook wat hè), maar voor het serveren er weer in teruggedaan. Kijk dus niet teveel naar het uiterlijk van dit gerecht als je het gaat maken, maar geniet van de lekkere smaak!

Zuccagiallainagrodolce

Ingrediënten:

  • 750 g geschilde pompoen
  • 1 teentje knoflook
  • 125 ml olijfolie
  • zout
  • versgemalen peper
  • 1 kaneelstokje
  • 2 kruidnagels
  • 1 el bruine basterdsuiker
  • 200 ml milde wittewijnazijn
  • 10 basilicumblaadjes

Snijd de pompoen in blokjes van 3-4 cm. Pel de knoflook en snijd hem fijn. Verhit de olijfolie in een hapjespan. Bak hierin de blokjes pompoen met de knoflook enkele minuten. Voeg zout en peper, het kaneelstokje en de kruidnagels toe en bak de pompoen onder regelmatig omscheppen op laag vuur in ca. 30 minuten beetgaar. Verwijder het kaneelstokje en de kruidnagels en breng op smaak met suiker en azijn. Snijd de basilicum in dunne reepjes en schep ze door de blokjes pompoen. Serveer lauwwarm of koud.

Bron: Italie, Cultuur en Keuken.

Geef een reactie

