Confettura di cipolle rosse

26 Aug

Trouwe volgers hebben het vast wel gemerkt, vorige week heb ik geen blog geplaatst. Anderhalve week daarvoor ben ik teruggekomen van een schitterende vakantie van 3 weken door Amerika. In 3 weken hebben wij met een huurauto verschillende plaatsen aangedaan, veel gezien en de contrasten waren groot. Zo gingen we van het hectische Las Vegas naar de rust van de Nationale Parken. Van het drukke, maar gezellige San Francisco richting het drukke Los Angeles met als tussenstop het pittoreske vissersplaatsje Morro Bay, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan in de jaren 60. Ook hebben we een bezoek gebracht aan San Diego. Helaas was dat maar 1 dag, maar ik vond het prachtig daar. In die 3 weken heb ik niet gekookt of gebakken. Simpelweg omdat we van hotel naar hotel reisden en dan heb je die mogelijkheid niet. Ik zat dan ook vol plannen voor als ik weer thuis zou zijn. Met nog ruim een week verlof in het vooruitzicht kon ik wel weer wat blogjes maken, dacht ik. Helaas kreeg ik thuis last van een flinke jetlag en vermoeidheid en was de animo om de keuken in te gaan ver te zoeken. Na een week zat ik gelukkig weer in het ritme en kreeg weer zin om te kokkerellen. Als eerste heb ik deze confettura di cipolle rosso gemaakt. De tranen schoten in mijn ogen tijdens het snijden van de uien (niet van emotie, maar van de uien dus). De uien smaken heerlijk op bv pittige kaas of op een stukje geitenkaas. Je kunt het ook serveren als onderdeel van een schaal antipasti.

Confetturadicipollerosso

Ingrediënten:

  • 1 kg rode uien
  • 200 g suiker
  • 1 kop rode wijn (ca. 150 ml)
  • 1 glas witte wijn azijn (ca. 125 ml)
  • 2 laurierbladeren

Pel de uien en snijd ze in dunnen plakjes. Doe ze in een grote kom, voeg de suiker en laurier toe, meng alles goed door elkaar en laat het minstens 4 uur marineren.

Doe de gemarineerde uien in een grote koekenpan, verwijder de laurierblaadjes, voeg de wijn en azijn toe en laat het gedurende 50 minuten op laag vuur koken. Roer af en toe. Controleer of de uien zacht en gaar zijn, de kooktijd kan variëren.

Doe de nog warme “jam” (niet kokend) in gesteriliseerde potten, sluit de potten luchtdicht af en laat ze volledig afkoelen. Wikkel de potten, als ze afgekoeld zijn, in schone doeken en zet ze in een grote pan. Bedek ze met koud water, breng aan de kook en laat ze ten minste 20 minuten koken. Laat ze daarna afkoelen tot kamertemperatuur. Bewaar de potten op een donkere, koele, droge plaats.

Eenmaal geopend, is de “jam” niet lang houdbaar, dus gebruik bij voorkeur kleine potjes.

Bron: Cuochinprogress

Geef een reactie

