Sorbetto Sprizzetto

22 Jul

Vanaf dat ik het boek Italië, Cultuur en Keuken in mijn bezit heb, wil ik deze lekkere Sorbetto Sprizzetto uit dat boek maken, maar helaas, het kwam er maar niet van. Aangezien het in een ijsmachine wordt gemaakt, moest ik wel ruimte in de vriezer hebben om de kom van de ijsmachine te plaatsen. En tijd, want dat heb je er wel bij nodig. Om het ijs tot sorbet ijs te draaien, duurde best lang en uiteindelijk heb ik het in een plastic bak overgedaan en deze in de vriezer geplaatst. Toen ik de bak uit de vriezer haalde, was het ijs precies goed, niet te hard en niet te zacht. En toen moest het nog op de foto……. dat viel niet mee, want het was best warm in huis en ga dan maar eens ijs fotograferen. Gelukkig kan ik hiervoor altijd een beroep doen op onze jongste dochter en zij heeft dan ook deze foto voor mij gemaakt.

SorbettoSprizzetto

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 500 ml witte wijn
  • schil van 1 citroen
  • 175 g suiker
  • sap van 1 sinaasappel
  • 100 ml Aperol
  • 200 ml prosecco
  • verse muntblaadjes, ter garnering

Breng de wijn met de citroenschil en suiker langzaam aan de kook. Laat 1-2 minuten sudderen, haal de pan van het vuur, voeg het sinaasappelsap toe en laat afkoelen. Giet de wijnsiroop door een fijne zeef in een kom en meng met de aperol. Verwerk het mengsel in een ijsmachine tot sorbet. Serveer de sorbet in hoge cocktailglazen, vul de glazen aan met prosecco en garneer met muntblaadjes.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

Geef een reactie

