Liquore Crema di Meloncello

8 Jul

Naast het koken en bakken, ben ik de laatste tijd ook bezig geweest met het maken van lekkere drankjes, dat hebben jullie vast al opgemerkt. Die drankjes worden gemaakt met alcohol van 95˚ en dat is in Nederland moeilijk verkrijgbaar. Ik heb het wel eens gezien bij de groothandel, maar niet bij de slijterij. Regelmatig krijg ik de vraag of de alcohol die verkrijgbaar is bij de apotheek dan gebruikt kan worden. Doe dat niet, deze alcohol is niet geschikt voor consumptie. Soms zie ik op de Italiaanse blogs dat er wel eens wodka wordt gebruikt om drankjes te maken en wodka is hier gewoon bij de slijter te koop, dus mocht je je eens willen wagen aan het maken van bv deze heerlijke liquore crema di meloncello en je hebt geen alcohol tot je beschikking, probeer het dan eens met wodka. Altijd het proberen waard!

Liqourecremadimeloncello

Ingrediënten voor ca. 1 liter:

  • Een halve zoete, smakelijke meloen (b.v. cantaloupe)
  • 1/2 vanillestokje
  • 250 ml alcohol van 95˚
  • 250 ml volle melk
  • 250 ml slagroom
  • 250 g suiker

Verwijder de pitjes en de schil van de meloen en snijdt het vruchtvlees in blokjes. Doe de blokjes in een grote glazen (weck)pot en voeg het halve vanillestokje en de alcohol toe. Sluit de pot en schud goed. Laat dit een week staan, maar vergeet niet om de pot iedere dag even goed te schudden.

Na een week kun je de crema gaan bereiden. Doe de melk, room en suiker in een pan en zet de pan op het vuur onder voortdurend roeren tot de suiker is opgelost. Haal de pan van het vuur en laat afkoelen.

Verwijder het vanillestokje uit de pot en pureer de meloen en de alcohol met een staafmixer tot er geen stukjes meer in zitten.

Hang een zeef boven het melk/room mengsel en druk de meloenpuree door de zeef tot er alleen nog droge pulp in de zeef achterblijft (dit gebruik je niet meer). Meng alles goed door elkaar en doe de drank over in een gesteriliseerde fles.

Zet de fles een paar dagen in de vriezer en dan is de crema di meloncello klaar om te drinken. Serveer de drank koud!

Bron: Fatto in Casa da Benedetta.

 

 

 

4 Reacties to “Liquore Crema di Meloncello”

  1. Nicolet juli 9, 2017 bij 8:44 am #

    Dag Wilma, Belgische en Franse supermarkten verkopen de alcohol wel, speciaal voor het maken van lekkere drankjes: alcohol pour fruit, in verschillende sterktes. Vorige jaar heb ik heerlijke limoncello gemaakt! Groet Nicolet

    • kookgekwilma juli 9, 2017 bij 8:47 am #

      Hallo Nicolet, van België weet ik het. Heb een aantal jaren geleden daar ook alcohol gekocht. Jammer dat het in Nederland niet zo makkelijk verkrijgbaar is. Bedankt voor de tip! Gr. Wilma

  2. Nell Nijssen juli 10, 2017 bij 8:03 pm #

    Ik vind limoncello en arancello heerlijk. Dat komt door de intense frisheid van deze drankjes. Als ik dit recept lees, vrees ik voor een weeïge zoetigheid. Help me uit de droom, Wilma.

    • kookgekwilma juli 10, 2017 bij 8:12 pm #

      Zoet, maar lekker Nell. ’t Is dat je niet in de buurt woont, anders liet ik je wat proeven.

Geef een reactie

