Geroosterde ricotta met kerstomaatjes

13 Jan

Met de kerst kreeg ik van onze oudste dochter en haar vriend een mooie houten serveerplank cadeau met daarin de naam van mijn blog verwerkt. Daar kan ik mooie hapjes op serveren. En toen ik aan het bedenken was wat voor hapjes ik er zoal op kan serveren, bedacht ik me ineens dat ik vorig jaar een boekje had gekocht; Happen van de plank. Een boekje met allerlei leuke en niet te ingewikkelde hapjes die je op een plank kunt serveren. En daar komt ook het recept van deze geroosterde ricotta uit. De foto in het boekje sprak mij erg aan. Dat ricotta veel gebruikt wordt in taarten wist ik al, maar dat je het kunt roosteren was nieuw voor mij. Een tip die het boekje stond was om de ricotta en tomaatjes al een paar uur voor gebruik te roosteren en het op kamertemperatuur te serveren. Wij hebben de ricotta op een toastje gedaan met daarop een tomaatje en dat was heerlijk. Een volgende keer wil ik ook eens variëren met wat kruiden of er voor het serveren nog een paar druppeltjes truffelolie overheen te druppelen.

arrostodiricottaconpomodorini

Ingrediënten:

  • 1 beker ricotta (250 g)
  • 150 g kerstomaatjes
  • 4 eetlepels olijfolie extra vergine + wat extra

Verwarm de oven voor tot 220˚C. Bekleed de bakplaat met bakpapier en stort de ricotta erop.

Besprenkel de ricotta met 2 eetlepels en bestrooi met zout en peper. Rooster de ricotta in de voorverwarmde oven in 25-30 minuten goudbruin.

Leg na 10 minuten de tomaatjes rond de ricotta en besprenkel de tomaatjes met de rest van de olijfolie. Bestrooi met zout en peper en rooster ze samen met de ricotta zoet en sappig. Leg de ricotta met de tomaatjes op een serveerplank.

Bron: Happen van de plank.

serveerplank

2 Reacties to “Geroosterde ricotta met kerstomaatjes”

  1. Michelle Bos januari 13, 2017 bij 11:21 am #

    Wat een leuk cadeau, heel origineel! Net als dit recept trouwens! Ook ik had er nog nooit bij na gedacht om ricotta te roosteren maar het ziet er echt super lekker uit. Binnenkort maar eens proberen dus.

    • kookgekwilma januari 13, 2017 bij 11:23 am #

      Zal binnenkort een foto plaatsen van de plank. De ricotta was echt verrassend lekker!

Geef een reactie

