Nutellotti

2 Dec

Zoals ik hier al eerder liet weten, haal ik mijn inspiratie vaak van Italiaanse blogs die ik op Facebook volg. Google Chroom vertaald het dan meteen naar het Nederlands en daar probeer ik dan weer een duidelijk recept van te maken. Maar een heel enkele keer is de vertaling zodanig, dat ik er bijna geen touw aan vast kan knopen. Dat was ook zo bij de vertaling van het recept van de Nutellotti, een koekje gemaakt met Nutella (wie lust dat nou niet?). Na het stukje tekst een paar maal te hebben bekeken, had ik een vermoeden wat nu precies de bedoeling was. De zachte Nutella en het ei heb ik met een spatel door elkaar geroerd en daarna er beetje bij beetje de bloem aan toegevoegd. In het begin ging dat goed, maar ik heb de spatel op een gegeven moment maar opzij gelegd en ben met de hand verder gaan kneden. Het was een mooi zacht deeg. Na het bakken en afkoelen heb ik de holtes gevuld met Nutella en versierd met een hazelnoot. De koekjes zijn niet kruimelig of krokant, maar lekker zacht en ze zijn uiterlijk 3 dagen houdbaar, maar ja, wie laat zulke lekker koekjes nou drie dagen liggen?

nutellotti

Ingrediënten voor ca. 18 stuks:

  • 180 g Nutella + extra voor de vulling
  • 150 g Italiaanse bloem tipo 00 of patent bloem
  • 1 ei
  • geroosterde hazelnoten (optioneel)

Maak de Nutella wat zachter door het au bain marie te verwarmen. Pas op dat het niet te warm wordt. Meng, als de Nutella zacht genoeg is, het ei door de Nutella. Voeg daarna beetje bij beetje de bloem toe en kneed het tot een zacht deeg. Maak van het deeg kleine bolletjes van ca. 20 gram. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg hier de bolletjes op. Maak met de steel van een pollepel een kleine holte in de bolletjes (met je vinger kan ook). Bak de koekjes 10 minuten in een voorverwarmde oven van 170°C. Let op dat de koekjes niet uitdrogen. Laat de koekjes goed afkoelen. Vul de holtes van de Nutellotti met een beetje Nutella of andere hazelnootcreme en versier eventueel met een geroosterde hazelnoot.

Bron: Cuochinprogress

 

2 Reacties to “Nutellotti”

  1. Lianne december 2, 2016 bij 1:57 pm #

    Wat een leuke koekjes! Zien er heerlijk uit. 🙂

Geef een reactie

