Scottadito

8 Okt

Onlangs aten wij weer bij ons favoriete Italiaanse restaurant en manlief had lamskoteletten als hoofdgerecht gekozen. Hij heeft zitten smullen en vroeg me of ik ze thuis ook eens wilde maken. Nu heeft het restaurant de mogelijkheid om het vlees op vuur te grillen, ik beschik alleen een grillpan of de grillstand in de oven, dus ik vertelde hem meteen dat die specifieke smaak mij niet zou gaan lukken. Toen de eigenaar van het restaurant later bij ons kwam zitten, ging het natuurlijk over de lamskoteletten en hij vertelde mij hoe ik ze thuis het beste kon bereiden. Een week later hadden wij lamskoteletten in huis gehaald en ik was benieuwd wat er nog meer mee mogelijk was, dus ik pakte wat Italiaanse kookboeken. In het boek ‘De Italiaanse keuken” van Antonio Carluccio stond dit recept met dezelfde ingrediënten die de eigenaar van het restaurant had opgegeven. De andere boeken heb ik maar weggelegd, want de recepten van Antonio Carluccio zijn bij mij nou eenmaal favoriet. De lamskoteletten waren erg lekker!

scottadito

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 12 mooie lamskoteletten
  • 100 g reuzel of olijfolie
  • 20 g verse rozemarijn, zeer fijn gehakt
  • 1 klein teentje knoflook, gepeld en geperst
  • zout en zwarte peper naar smaak

Roer de rozemarijn en knoflook door de reuzel of olijfolie en breng dit op smaak met wat zout en een royale hoeveelheid versgemalen zwarte peper.

Smeer het mengsel op beide kanten van de koteletten en bak ze razendsnel op een hete houtskoolgrill of onder je gewone grill. Ze hebben ongeveer 3 minuten aan elke kant nodig, iets langer als ze wat dikker zijn. Eet ze direct op. Meer dan een eenvoudige tomatensalade en een lekker stuk brood erbij is niet nodig, maar je kunt er ook peperoni in agrodolce bij serveren.

Bron: De Italiaanse keuken van Antonio Carluccio.

4 Reacties to “Scottadito”

  1. Marianne oktober 8, 2016 bij 1:59 pm #

    Ben benieuwd hoe het smaakt , ziet er lekker uit ! Wat is je favoriete Italiaanse restaurant als ik vragen mag ?
    Hartelijke groet,

    Marianne

    • kookgekwilma oktober 8, 2016 bij 5:02 pm #

      Was erg lekker, maar zonder die specifieke grillsmaak van het vuur of houtskool, maar dan kan ook niet in de oven of pan. Is misschien wel iets voor op de bbq komende zomer. Mijn favoriete restaurant zit hier in Rijswijk. Groetjes, Wilma

  2. Melt Pels oktober 9, 2016 bij 10:51 pm #

    Hey Wilma,
    Dit ziet er erg lekker uit!
    Ik zag de rozemarijn en kreeg meteen het idee om de koteletjes met een beetje honing te bakken. Krijgen ze een iets zoetere smaak. Echt een prachtig stukje vlees!
    Ik heb inspiratie gekregen🙂

Geef een reactie

