Insalata di farro

11 Jul

Farro, ik had er nog nooit van gehoord, laat staan gegeten. Toen ik er een foto van zag, dacht ik dat het een pastasoort was. Het bleek dus spelt te zijn en dat wilde ik wel eens proeven. Bij de Ekoplaza kocht ik een zakje van 500 g en dat heeft nog een paar weken in de kast gestaan voordat ik ermee aan de slag ging. De bereiding was nog een tijdrovend klusje, want het moest eerst nog geweekt en gekookt worden. Maar het was het wachten waard, want de salade smaakte zalig!!

Insalatadifarro

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 200 g farro
  • 2 el extra vergine olijfolie, plus extra om te besprenkelen
  • 1 courgette, in blokjes gesneden
  • 2 middelgrote tomaten
  • 1 kleine rode ui
  • 2 el rodewijnazijn, plus extra om te besprenkelen
  • 150 g rucola
  • 10-12 blaadjes basilicum, gescheurd
  • 100 g kleine (buffel) mozzarellabolletjes

Kook de farro (volgens de bereidingswijze op de verpakking) al dente in een grote pan met kokend water – minstens 1 liter – met een snufje zout. Controleer de farro zo nu en dan, de ene soort kookt wat sneller gaar dan de andere. Giet de farro af en spoel met koud water om het af te koelen. Zet opzij en laat uitlekken. Bak de courgette met een scheut olijfolie in een koekenpan tot de blokjes goud kleuren (5-7 minuten). Breng op smaak met een snufje zout en zet opzij. Snijd de tomaten in vieren, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees in blokjes. Zet opzij. Snijd de rode ui in ringen en laat in een kleine kom met de rodewijnazijn en koud water 10 minuten weken. Giet zo nodig af. Combineer alle ingrediënten in een saladeschaal. Besprenkel naar smaak met olijfolie en rodewijnazijn en maak af met zout en peper.

Bron: Florentine van Emiko Davies.

2 Reacties to “Insalata di farro”

  1. Deb's Bakery juli 25, 2016 bij 7:59 am #

    Lekker he? Ze verkopen het ook weleens bij Xenos (met kruiden erin) en volgens mij is het vergelijkbaar met parelgort. Daar heb ik pas een recept voor op mijn blog gezet. Ook zeker een aanrader! Farro is ook enorm veelzijdig, als risotto, in salade en in soep. Heerlijk!

Geef een reactie

