Mousse alla fragole

4 Jun

Soms heb je van die dagen dat je heel enthousiast bent over een recept en dat het na bereiding heel erg tegenvalt. Afgelopen week had ik zo’n dag. Ik had twee nieuwe recepten gevonden die ik wilde maken. Een was van een ovenschotel en de ander van aardbeienmousse. De ovenschotel was niet vies, maar zeker niet smakelijk genoeg om hier te publiceren. Bij de mousse had ik wat twijfels over de hoeveelheden en de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. Toch heb ik het gemaakt volgens de beschrijving, want ik kan het ook volledig mis hebben. Helaas waren mijn twijfels niet voor niets. Het was een veel te zoete en vloeibare massa geworden. Gelukkig had ik nog genoeg aardbeien in huis en de slagroom was de volgende dag zo gekocht, zodat ik het nogmaals kon maken. Dit keer heb ik naar eigen idee gewerkt en toen had ik een mooie, niet te zoete, lekkere aardbeienmousse. De hoeveelheid suiker kan natuurlijk naar smaak aangepast worden, maar als de aardbeien van zichzelf al lekker zoet zijn, volstaat de hoeveelheid suiker zoals hier aangegeven bij de ingrediënten.

Mousseallafragole

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 200 g aardbeien + een paar extra voor garnering
  • 25 g suiker
  • 250 ml slagroom

Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Doe de aardbeien in een kom, voeg de suiker toe en pureer dit met een staafmixer (of pureer het in een blender).

Klop in een andere kom de slagroom stijf.

Doe de puree bij de stijfgeslagen room en spatel het voorzichtig door elkaar tot het een egale massa is.

Verdeel de mousse over de glazen met behulp van een lepel of een spuitzak. Zet de glazen minstens een uur in de koelkast. Garneer de mousse met een aardbei en serveer.

 

 

 

 

2 Reacties to “Mousse alla fragole”

  1. Yves juli 25, 2016 bij 9:55 pm #

    Even lekker als makkelijk. Met gesmolten pure chocolade door de geklopte slagroom maak ik zo ook een chocolademousse. Lekkerder (maar machtiger) dan de versie met geklopt eiwit erbij. Natuurlijk kan je dit variëren met zowat elke fruitsoort. Volgende keer bosbessen.

Geef een reactie

