Gnocchi cremosi con salmone e rucola

23 Apr

Net zoals ik laatst trek had in verse pasta, heb ik dat ook wel eens met zelfgemaakte gnocchi. Niet dat de kant en klaar gnocchi niet lekker is, maar zelf gnocchi maken vind ik, net als bij de verse pasta, erg leuk om te doen. Ik vind het heerlijk als ik ’s middags van mijn werk kom, om dit soort “klusjes” te gaan doen. Voor mij is dat pure ontspanning. Het recept van deze gnocchi met zalm en rucola komt weer van een Italiaans blog en was verrassend lekker. Met uitzondering van de zelfgemaakte gnocchi is het een gerecht wat snel op tafel staat, maar heb je geen zin of tijd om zelf aan de slag te gaan, maak dan gerust gebruik van kant en klare gnocchi.

Gnocchicremosiconsalmoneerucola

Ingrediënten voor 4 personen:

Gnocchi:

  • 500 g bloemig kokende aardappels, gekookt en gepureerd
  • 200 g bloem, plus extra om te bestuiven
  • 1 ei, losgeklopt
  • zout en peper naar smaak

Saus:

  • 40 g rucola
  • 200 g gerookte zalm
  • 250 g slagroom
  • geraspte schil van 1 (biologische) citroen
  • 2 el extra vergine olijfolie
  • peper naar smaak

Meng voor de gnocchi de aardappelpuree, bloem en ei en voeg als het mengsel te nat is nog wat bloem toe. Breng op smaak met zout en peper.

Bestuif je handen met bloem en vorm van een stuk deeg en lange worst van circa 2 cm dikte. Snijd deze in stukjes van circa 2½ cm lengte. Gebruik nog wat van de bloem en druk elk stukje deeg omlaag tegen de tanden van een vork, zodat het er iets plat en geribbeld uitziet.

Leg ze op een schone theedoek en dek ze tot gebruik af met een andere schone theedoek.

Breng een pan water met wat zout aan de kook en kook hierin de gnocchi gaar. Verwarm ondertussen de olijfolie in een grote koekenpan en bak hierin heel kort de zalm. Voeg de geraspte citroenschil en slagroom toe en op het laatst de rucola. Schep de gare gnocchi uit het kookvocht, laat ze uitlekken en doe ze in de saus. Verwarm de saus nog heel even op hoog vuur. Breng op smaak met versgemalen zwarte peper en serveer meteen.

Bron: Cuciniamo con Chicca

 

 

 

 

4 Reacties to “Gnocchi cremosi con salmone e rucola”

  1. homecookingdept april 23, 2016 bij 11:34 am #

    Hi Wilma, Oh ik vind dat ook zo leuk om zelf te maken! Net als zelf pasta maken, het komt er helaas alleen niet zo vaak van! Ziet er heerlijk uit! Lieve groetjes Marianne

    • kookgekwilma april 23, 2016 bij 11:37 am #

      Hoi Marianne, danke je. Ik heb er ook niet altijd tijd voor, maar soms maak ik er gewoon tijd voor. Dit gerecht is een aanrader, zo lekker!! Liefs, Wilma

  2. Yves juli 25, 2016 bij 9:51 pm #

    Heerlijk recept! Wel gevarieerd met rode ui, kappers en saus van demi creme fraiche. Het dominante rucola vervangen voor een italiaanse salademix. Dank Wilma!

Geef een reactie

