Tagliatelle prosciutto e piselli

9 Apr

Soms krijg ik ineens trek in verse pasta. Dan moet ik natuurlijk ook de tijd hebben om er genoeg aandacht aan te besteden. Gelukkig kost het maken van verse pasta me tegenwoordig niet meer zoveel moeite. De pasta zelf kneed ik met de hand, want voor de kneedmachine is de hoeveelheid net te weinig. Daarna komt de Mercato pastamachine op het aanrecht en maak ik de pastasoort waar ik trek in heb. Natuurlijk laat ik de kans niet voorbij gaan om weer een nieuw gerecht uit te proberen. In De Zilveren Lepel Kookschool Pasta staan genoeg gerechten die ik al ken, maar ook genoeg onbekende. Deze lekkere tagliatelle met ham en doperwten was daar één van. Gebruik je liever gedroogde pasta, dan is natuurlijk geen probleem.

Tagliatelleprosciuttoepiselli

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 40 g boter
  • 1 kleine ui, fijngesnipperd
  • 250 g doperwten
  • 100 g gekookte ham, in blokjes
  • snufje vers geraspte nootmuskaat
  • 150 ml slagroom
  • 1 hoeveelheid verse tagliatelle of 400-500 g gedroogde
  • 40 g versgeraspte parmezaan
  • zout en peper

Smelt 10 g boter in een steelpan, voeg de ui en 60 ml heet water toe en fruit de ui 5-6 minuten op laag vuur zonder hem te laten verkleuren; voeg zonodig nog wat water toe. Doe de doperwten er samen met een soeplepel heet water en bak alles met deksel circa 4 minuten of tot de erwten zacht zijn.

Smelt de rest van de boter in een ondiepe pan of koekenpan, voeg dan de ham toe en bak hem een paar seconden. Doe dan de erwten en het kookvocht erbij. Voeg zout en peper naar smaak, de nootmuskaat en de slagroom toe en bak alles nog 3-4 minuten. Zet het vuur uit en doe de kaas erbij.

Breng een grote pan water met zout aan de kook, voeg de tagliatelle toe en kook ze 2-3 minuten of tot ze al dente zijn. Giet ze af, maar zorg dat ze een beetje nat blijven, en doe ze in de pan met de saus. Schep alles losjes om en serveer de tagliatelle meteen, met de peper.

Tip: Houd een soeplepel van het kookwater apart. Als de saus te dik is op het moment dat je de kaas door de pasta roert, voeg dan geleidelijk een beetje kookwater toe tot de saus een romige consistentie heeft.

Bron: De zilveren Lepel Kookschool Pasta.

Geef een reactie

