Amaretti

13 Feb

In de Italiaanse keuken wordt er veel zoetigheid met amandelen gebakken en deze Amaretti zijn vast heel bekend. Zo af en toe koop ik ze in de winkel, maar ik had ze nog nooit zelf gemaakt. In “De zilveren Lepel Kookschool; Dolci” staan heel veel lekkere koekjes en zo ook deze Amaretti. Alle ingrediënten voor dit recept had ik in huis, dus ging ik aan de slag. In plaats van de blender heb ik de foodprocessor gebruikt en dat gaat sneller dan de blender, dus mocht je ook de foodprocessor gebruiken, maal dan korter dan hieronder aangegeven staat. De koekjes zijn erg lekker!

Amaretti

Ingrediënten voor ca. 60 stuks:

  • 150 g gehakte amandelen
  • 110 g suiker
  • 4 eiwitten
  • 240 g poedersuiker, gezeefd, plus extra om te bestuiven
  • 1/2 tl vanille-extract

Verhit de oven tot 180 ˚C en bekleed een bakplaat met bakpapier. Maal de amandelen 1 minuut in een blender, doe er de suiker bij, laat de machine nog 2 minuten draaien tot je een fijn mengsel hebt en schep het in een kom.

Klop de eiwitten tot er stijve punten op blijven staan, voeg geleidelijk aan de poedersuiker toe en blijf kloppen tot het mengsel stijf en glanzend is. Spatel er eerst het vanille-extract, en vervolgens met kleine schepjes tegelijk de gemalen amandelen door.

Doe het mengsel in een spuitzak met een standaard spuitmondje van 1 cm, en spuit met een tussenruimte van 2,5 cm ongeveer 2,5 cm hoge hoopjes op de plaat. Stuif er poedersuiker op en laat 10-15 minuten staan. Bak de koekjes ongeveer 15 minuten, of tot ze gerezen en lichtbruin zijn. Haal ze uit de oven, laat ze volledig afkoelen en trek ze van het papier. Bewaar ze in een luchtdichte koektrommel.

Bron: De Zilveren Lepel Kookschool: Dolci.

7 Reacties to “Amaretti”

  1. Antoinette februari 13, 2016 bij 10:49 am #

    Jaaa, die staan al jaren op mijn verlanglijst, lekker Wilma!

  2. Antoinette Coops februari 13, 2016 bij 10:50 am #

    Jaa, lekker Wilma, deze wil ik al heel lang ook eens zelf maken!

  3. nellnijssen februari 15, 2016 bij 8:45 pm #

    wat zien ze er mooi uit!!! Ik ga ze echt een keer proberen te maken, hoewel ze vast niet zo mooi zullen worden.

  4. Yves mei 3, 2016 bij 9:28 pm #

    Helaas hopeloos mislukt. Volgens recept gemaakt en er lagen keurige hoopjes op de bakplaat. Toch liepen de koekjes uit tot 1 dikke suikerlaag. De eiwitten lang genoeg geklopt dacht ik. Enig idee waar ik in de fout ben gegaan?

    • kookgekwilma mei 3, 2016 bij 9:30 pm #

      Oh wat zonde! Ik zou niet weten wat er fout gegaan is. Ik heb ze op dezelfde manier gemaakt.

Geef een reactie

