Pan Rozzo

30 Jan

Onlangs kreeg ik het verzoek van iemand voor specifiek recept en daarvoor had ik aardig wat boekwerken tevoorschijn gehaald. Zo ook mijn allereerste Italiaanse kookboek “De Italiaanse Keuken” uit 1984. Het gezochte recept stond niet in het boek, maar al bladerend kwam ik wel het recept van deze ‘pan rozzo’ tegen. In een ver verleden had ik deze cake/taart wel eens gemaakt, maar niet helemaal volgens het recept in het boek. Het was dus tijd om het nog eens te maken en nu wel volgens het recept. Niet te ingewikkeld, maar wel erg lekker!

PanRozzo

Ingrediënten:

  • 50 g bloem
  • 50 g maizena
  • mespuntje gemalen kaneel
  • 4 eieren, eigeel en eiwit gescheiden
  • 75 g suiker
  • 50 g gemalen amandelen
  • 40 g boter, gesmolten
  • 2 el Amaretto di Sarrono of een andere likeur
  • 75 g bittere chocolade
  • 1 el water

Zeef de twee meelsoorten met het kaneel. Doe het eigeel in een kom met de suiker en klop tot het licht en luchtig is. Doe er de beiden meelsoorten bij en de amandelen, met de boter en likeur. Klop de eiwitten tot ze stijf zijn, doe ze dan voorzichtig bij het mengsel.

Bekleed een springvorm van 20 cm doorsnee met bakpapier en schenk hier het beslag in. Strijk de bovenkant glad. Bak ongeveer 1 uur in een voorverwarmde oven van 180 ̊C tot het goed gerezen is. Stort het op een taartrooster om af te koelen. Smelt de chocolade met het water in een kom boven een pan met zacht kokend water. Bestrijk de bovenkant van de cake ermee. Laat de chocolade even stollen voor het opdienen.

Bron: De Italiaanse Keuken

 

2 Reacties to “Pan Rozzo”

  1. Ans Stokhof januari 30, 2016 bij 11:28 am #

    Hallo Wilma , Met veel plezier lees ik je nieuwsbrieven en heb ik lekkere recepten leren ontdekken. Nou ben ik nogal van de zoetigheid. Ook daarin voorzie je goed. Maar… Ik ben al een tijdje op zoek naar een citroenkoekje met zachte citroenvulling. Ik kan dat maar niet vinden, heb jij een idee? Je zou me erg blij maken. Een gezellige bakgroet van , Ans

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • kookgekwilma januari 30, 2016 bij 12:41 pm #

      Hallo Ans, dank je wel voor je leuke reactie. Weet je toevallig ook de naam van die koekjes? Op de Italiaanse blogs zie ik wel regelmatig recepten van taart met een vulling van citroencreme voorbijkomen, maar van niet van de koekjes zoals jij ze zoekt. Ik zal het in de gaten houden en zodra ik iets gevonden heb, zal ik ze maken en publiceren.
      Hartelijke groet,
      Wilma

Geef een reactie

