Risotto con i funghi

12 Sep

In mijn kookboeken verzameling had ik al 3 boeken van Ursula Ferrigno: La Dolce Vita, Pane e Panini en Trattoria. Sinds vorige week heb ik ook Buonissimo in mijn bezit. Een tweedehands exemplaar, die eruit ziet als nieuw, voor een redelijke prijs (je schrikt je wild als je ziet wat er soms voor een tweedehands exemplaar gevraagd wordt). Al bladerend door dit boek, kwam ik weer heerlijke recepten tegen.                                                                                                                                               Ik vond het wel weer eens tijd om risotto met paddenstoelen te maken. Voorheen maakte ik een recept van Jamie Oliver, maar nu heb ik het recept van Ursula uit Buonissimo gemaakt. Nét weer even anders dan dat van Jamie, maar ook heel erg lekker!

Risottoconifunghi

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 200 g gemengde witte paddenstoelen
  • 2 tenen knoflook, gepeld en geperst
  • 6 sjalotjes, gepeld en gesnipperd
  • 115 g boter
  • zeezout en versgemalen peper
  • 1 takje verse rozemarijn, fijngehakt
  • 350 g risottorijst
  • 1 l hete groentebouillon
  • 1,25 dl witte wijn, het liefst droog
  • handvol verse gladde peterselie, gehakt
  • 85 g Parmezaan, versgeraspt

Veeg de paddenstoelen goed schoon en snijd ze in plakken.

Bak de knoflook en de sjalotjes in de helft van de boter lichtbruin en voeg de paddenstoelen, wat peper en de rozemarijn toe.

Voeg de rijst toe en roer om de korrels met de overige ingrediënten te bedekken. Voeg een soeplepel hete bouillon toe en roer goed door tot het vocht door de rijst is opgenomen. Ga zo door tot de rijst romig is en je geen bouillon meer over hebt. Dit neemt 18-20 minuten in beslag.

Voeg zout, de wijn, de peterselie, de resterende boter en de Parmezaanse kaas toe. Breng de risotto op smaak.

Laat de risotto 1 minuut staan. Serveer de risotto dan in voorverwarmde diepe borden en geef er eventueel Parmezaan bij.

Bron: Buonissimo van Ursula Ferrigno.

Eén reactie to “Risotto con i funghi”

  1. elli september 16, 2015 bij 3:43 pm #

    Ziet er heerlijk uit, Wilma.

Geef een reactie

