Cappuccino cupcakes

8 Aug

Een tijdje geleden organiseerde ik een High Tea en ging ik opzoek naar het recept van scones. Ik had ze al eens eerder gemaakt en wist dat het recept uit het boek “Hoe word ik een goddelijke huisvrouw” van Nigella Lawson kwam. De volgende dag lag het boek nog binnen handbereik en ging ik er weer eens rustig in bladeren. Ik zag natuurlijk weer allerlei lekkers voorbij komen. Zo ook deze cappuccino cupcakes. Deze cupcakes zijn heel simpel te maken. Nigella gebruikt voor het beslag een foodprocessor, maar ik heb er gewoon mijn elektrische mixer voor gebruikt. Bij de ingrediënten voor het glazuur staat 260 g poedersuiker. Persoonlijk vind ik dat erg veel. De witte chocolade is van zichzelf al aardig zoet. De zure room geeft er weer een fris tintje aan, maar zoveel poedersuiker……….. Ik had nog een aangebroken bus staan en die heb ik beetje bij beetje leeg gemaakt voor het glazuur. De juiste hoeveelheid die ik gebruikt heb, weet ik dus niet, maar het was zeker geen 260 g. Ik adviseer dan ook om het glazuur te proeven en niet in één keer alle poedersuiker toe te voegen. De cakejes zijn heerlijk luchtig en het glazuur fris-zoet.

Cappuccinocupcakes

Ingrediënten voor 12 stuks:

Voor de cakejes:

  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 125 g zachte boter
  • 125 g rietsuiker
  • 2 grote eieren
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1½ eetlepel oplos-espresso
  • 2-3 eetlepels melk

Voor het glazuur:

  • 160 g witte chocolade
  • 60 g boter
  • 1,2 dl zure room
  • 260 g poedersuiker, gezeefd
  • een krappe theelepel cacao

Verwarm de oven voor op 200 ̊C, gasovenstand 6.

Doe alle ingredienten voor het beslag, behalve de melk, in de foodprocessor en druk op de pulse-knop. Druk nog eens op de pulse-knop terwijl je de melk door de vulopening giet, zodat je een glad, min of meer ‘druppelig’ beslag krijgt. Schep het in de papieren bakjes in de muffinvorm en bak de cakejes ongeveer 20 minuten. Haal ze wanneer ze klaar zijn uit de oven en laat ze 5 minuten in de vorm staan voor je ze lost en op een rooster verder laat afkoelen.

Ga pas als ze volledig zijn afgekoeld het glazuur maken. Smelt de chocola en de boter in de magnetron of au bain marie en roer er, wanneer het mengsel iets is afgekoeld, de zure room door. Klop er geleidelijk de gezeefde poedersuiker door. Als het wat te dik of niet dik genoeg is om er de cakejes mee te glaceren, roer er dan in het eerste geval wat water, in het tweede geval nog wat poedersuiker door. Voorzie de cakejes royaal van glazuur en bestuif ze tenslotte met een vleugje cacao (doe dat met behulp van een theezeefje), zodat ze eruit zien als met cacao bestoven kopjes cappuccino.

Bron: Hoe word ik een goddelijke huisvrouw van Nigella Lawson.

Geef een reactie

