Bananensplitvlaai

11 Jul

Al een hele tijd had ik het plan om deze vlaai te maken, maar het kwam er maar niet van. Tja, ik wil heel veel, maar heb er niet altijd veel tijd voor, dus moet ik kiezen uit mijn “to do” lijstje. Met een jarige in het gezin had ik een goede reden om eindelijk eens deze heerlijke vlaai te maken. Het deeg vond ik wat “plakkerig” dus daar heb ik tijdens het kneden nog een beetje bloem aan toegevoegd. De hoeveelheden amandelschaafsel en chocoladesaus vond ik weer wat aan de ruime kant, maar misschien ben ik wel te zuinig geweest met decoreren, dat kan natuurlijk ook. Om het verkleuren van de bananenplakjes te voorkomen, kun je ze besprenkelen met wat citroensap. De vlaai was hier een groot succes!

Bananensplitvlaai

Ingredienten:

Vlaaideeg:

  • 200 g bloem
  • 2 eetlepels suiker
  • 7 g gedroogde gist
  • mespuntje zout
  • 30 g koude roomboter
  • 1 ei
  • 100 ml melk
  • boter om in te vetten
  • bloem om te bestuiven

Banketbakkersroom:

  • 500 ml melk
  • 1 vanillestokje
  • 150 g suiker
  • 4 eidooiers
  • 2 eetlepels bloem

Chocoladesaus:

  • 130 g chocolade
  • 100 ml slagroom

Topping:

  • 50 g amandelschaafsel
  • 200 ml slagroom
  • 75 g suiker
  • 4 bananen

Vlaaideeg

Zeef de bloem boven een kom en voeg de suiker en de gist toe. Roer door en voeg zout toe. Snijd de koude boter in blokjes en voeg toe aan de bloem. Voeg het ei en de melk toe en kneed er een deeg van. Laat het deeg, in een afgedekte kom, circa 30 minuten rijzen.

Banketbakkersroom:

Breng de melk aan de kook. Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit. Voeg het vanillemerg toe aan de melk. Zet het vuur lager, laat de melk 5 minuten zachtjes trekken en roer af en toe rustig door. Klop intussen de eidooiers met de suiker tot een creme. Voeg de bloem toe en giet de hete melk al roerende bij het eimengsel. Schenk terug in de pan en laat de banketbakkersroom nog 5 minuten op laag vuur zachtjes koken. Blijf roeren. Giet dan op een plat bord of schaal, dek af met plasticfolie en laat afkoelen. Het afdekken is om het afkoelen te versnellen en vel vorming tegen te gaan.

Verwarm de oven voor op 190 ̊C. Vet een vlaaivorm in. Bestuif het aanrecht en deeg met bloem. Rol het vlaaideeg dun uit. Bekleed de ingevette vorm met het deeg. Snijd de randjes eraf. Vul de vorm met de banketbakkersroom en bak de vlaai in circa 20 minuten gaar. Haal de bodem uit de vorm en laat deze op een rooster afkoelen.

Chocoladesaus:

Hak de chocolade fijn. Breng de slagroom aan de kook en roer de chocoladestukjes erdoor. Blijf roeren tot de chocolade opgelost is.

Topping:

Bak het amandelschaafsel in circa 12 minuten in de nog warme oven (190 ̊C) goudbruin. Klop de slagroom met de suiker stijf en schep in een spuitzak met een gekartelde spuitmond. Pel de bananen en snijd ze in plakjes. Verdeel de helft van de plakjes banaan over de vlaai. Spuit er vervolgens toefjes slagroom op. Garneer met de rest van de plakjes banaan. Lepel de chocoladesaus over de vlaai en bestrooi met het geroosterde amandelschaafsel.

Bron: Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen.

6 Reacties to “Bananensplitvlaai”

  1. nellnijssen juli 12, 2015 bij 2:16 pm #

    Een echte vlaai voor mij, Wilma. De combi banaan en choco vind ik al mijn hele leven onweerstaanbaar. Deze ziet er ook echt heeeel lekker uit. *slik*

    • kookgekwilma juli 12, 2015 bij 2:19 pm #

      Hij was echt heerlijk Nell, niet overdreven zoet. Dat hoeft van mij namelijk ook weer niet. Dank je voor je reactie!🙂

  2. Lot juli 13, 2015 bij 5:48 pm #

    Die zit nu bij de receptencollectie. Stiefkind is dol op fruitdingen en ik was een beetje uitgeput van ideen.

  3. Marjo april 16, 2016 bij 11:26 pm #

    voor de banketbakkersroom geen bloem gebruiken maar custardpoeder, zo heb ik dat 42 jaar geleden dat recept gekregen.

Geef een reactie

