Polpette di tonno e patate

4 Jul

Wat mij altijd opvalt bij de programma’s van Antonio Carluccio is, dat hij van de simpele opmaak is. Geen schilderijtje op je bord, maar gewoon lekker eten. En dat vind ik van deze tonijn-aardappelkoeken ook. Natuurlijk kun je ze met een uitsteekring mooi rond en plat krijgen, maar zoals Antonio in zijn werkwijze omschrijft, maak je ze met de hand en dan kan de vorm wat grillig zijn. Ik moet zeggen dat ik ze wel wat aan de flinke kant vond en een volgende keer ga ik proberen om ze kleiner te maken. In plaats van 10 grote koeken maak ik er dan ca. 20 kleine van die ook geschikt zijn als borrelhapje of buffethapje. Een leuk klusje om te doen met een lekker resultaat.

Polpetteditonnoepatate

Ingrediënten voor ca. 10 stuks:

  • 550 gr aardappels, geschild
  • zout en peper
  • 250 gr tonijn uit blik op olie, uitgelekt en fijngehakt
  • 30 gr gezouten kappertjes, geweekt, uitgelekt en fijngehakt
  • 4 el fijngesneden bladpeterselie
  • 3 eieren
  • 100 gr paneermeel
  • olijfolie, om te bakken

Snijd de aardappels in walnootgrote stukjes en kook ze in een pan met gezouten water in circa 20 minuten gaar. Giet ze af, stamp ze fijn en laat ze koud worden.

Doe de aardappelpuree in een kom. Voeg tonijn, kappertjes, peterselie en wat peper toe met 2 eieren en vermeng alles goed.

Vorm met de hand koekjes van 8 cm doorsnee en 3 cm dik van de aardappelmassa. Klop het derde ei los in een diep bord. Dompel de koekjes door het ei en wentel ze vervolgens door het paneermeel.

Giet zoveel olie in een grote koekenpan dat de bodem royaal is bedekt en verwarm hem rustig. Bak de koekjes in 5 minuten aan elke kant goudbruin. Laat ze op keukenpapier uitlekken en serveer ze warm of koud.

Bron: Mijn beste Italiaanse recepten van Antonio Carluccio.

Geef een reactie

