Cheesecake al cappuccino

20 Jun

Mijn zelfvertrouwen op bakgebied kreeg het van de week even zwaar te verduren. Op maandag ging ik een recept van een taartbodem met creme erop maken, maar dat ging niet helemaal goed. De bodem was mislukt. Twee dagen later maakte ik deze taart en daar ging het voor mijn gevoel ook niet goed. Na de 40 minuten baktijd was de creme nog steeds niet stevig. Bleek dat ik de temperatuur van de oven niet goed had ingesteld, dus heb ik er nog eens 20 minuten baktijd aan toegevoegd op de juiste temperatuur. Toen was de creme al beter, maar nog steeds niet naar mijn zin. De zure room heb ik er toen heel voorzichtig op geschonken en de taart weer verder gebakken. Ook na die baktijd was de creme niet stevig. De moed zonk me in de schoenen. Mijn jongste dochter reageerde nuchter dat de taart misschien wel in de koelkast stevig zou worden. Daar had ik helemaal niet aan gedacht, dus nadat de taart was afgekoeld ging deze de koelkast in. ’s Avonds laat haalde ik voorzichtig de taart uit de koelkast en bewoog hem zachtjes heen en weer om te kijken of de creme stevig geworden was. Gelukkig was dat zo, dus ik kon opgelucht adem halen. Bij het aansnijden zag de taart er van binnen mooi uit en de smaak was fantastisch!!

Cheesecakealcappuccino

Ingrediënten:

  • 150 g (chocolade) biscuitjes of bastognekoeken
  • 250 g ricotta
  • 250 g verse roomkaas (monchou of mascarpone)
  • 250 g zure room
  • 4 eetlepels oploskoffie
  • 4 eetlepels warme melk
  • 140 g suiker
  • 4 eieren
  • 70 g boter
  • 1 volle eetlepel cacaopoeder

Maal de koekjes fijn in de blender of foodprocessor en doe ze in een kom. Smelt de boter op laag vuur. Doe de gesmolten boter bij de fijngemalen koekjes en meng dit goed door elkaar. Bekleed een springvorm van 18 of 20 cm doorsnee met bakpapier. Schep het boter/kruimelmengsel erin en strijk het met de achterkant van een lepel glad.

Meng de ricotta met de roomkaas met een mixer tot een gladde creme. Voeg vervolgens de eieren en 120 g suiker toe. Roer de oploskoffie door de warme melk totdat deze is opgelost. Meng de koffie voorzichtig met een spatel door de creme. Giet het mengsel op de taartbodem en bak de taart 40 minuten in een voorverwarmde oven van 160 ̊C.

Meng de zure room met de rest van de suiker en schenk het voorzichtig op de taart. Zet de taart terug in de oven en bak hem nog eens 20 minuten. Laat de taart afkoelen en zet hem daarna minstens 6 uur in de koelkast. Bestrooi de taart voor het serveren met cacaopoeder.

Bron: Il meglio di Sale & Pepe, Dolci e salati da tè e caffè.

 

 

 

 

Eén reactie to “Cheesecake al cappuccino”

  1. Susanne Verboom juni 28, 2015 bij 7:52 pm #

    Waauww!

Geef een reactie

