Panna cotta alla menta

6 Jun

Mijn oudste dochter was een weekje met vakantie toen ik een foto van een fles pepermuntsiroop kreeg doorgestuurd van haar met daarbij de vraag: meenemen? Ik herkende de fles direct, zo’n zelfde hadden we namelijk een paar jaar geleden in Italie bij de Lidl gekocht. Natuurlijk mocht ze die meenemen, graag zelfs, want ik had “ergens” in een Italiaans boekje met pudding recepten iets gezien waar ik deze siroop goed voor kon gebruiken. Het was even zoeken, maar al gauw had ik het recept van het dessert gevonden: Panna cotta alla menta. Ik was vooral benieuwd of de kleur van de panna cotta net zo mooi groen zou zijn als op de foto in het boekje, maar vooral of de smaak van pepermunt niet te overheersend zou zijn. In beiden gevallen werd ik niet teleurgesteld. De kleur was mooi en de smaak was heerlijk!! Maak de panna cotta ruimschoots van tevoren, zodat deze goed kan opstijven.

Pannacottaallamenta

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 2 dl slagroom
  • 120 g suiker
  • 2 dl melk
  • 25 g gemalen amandelen
  • 4 el pepermuntsiroop
  • 4 blaadjes gelatine
  • 125 g kleine aardbeien

Voor de saus:

  • 1,25 dl melk
  • 40 g suiker
  • 40 g cacao

Week de gelatine blaadjes gedurende 5 minuten in een ruime kom met koud water. Doe de slagroom, melk, suiker en gemalen amandelen in een pan en verwarm op laag vuur tot de suiker is opgelost (blijf roeren). Haal de pan van het vuur en doe de uitgeknepen gelatine erbij en roer dit goed door. Zeef het mengsel en verdeel het over 4 vormpjes. Laat ze afkoelen en zet ze daarna minstens 4 uur in de koelkast.

De saus:

Doe de melk en suiker in een pan en breng dit zachtjes aan de kook. Haal de pan van het vuur en roer de cacao er met een garde doorheen, zonder dat er klontjes onststaan. Laat de saus minstens 2-3 uur in de koelkast afkoelen.

Stort de panna cotta op een bordje, giet er wat chocoladesaus overheen en garneer met een paar aardbeien.

Bron: Il meglio di Sale & Pepe: Budini & C.

4 Reacties to “Panna cotta alla menta”

  1. Anne juni 6, 2015 bij 3:38 pm #

    Wow, lijkt me heerlijk. Nu nog de pepermuntsiroop zonder naar Italië te hoeven….. is het zelf te maken?

    • kookgekwilma juni 6, 2015 bij 4:14 pm #

      De Lidl heeft het nu tijdelijk in het assortiment. Dus even naar de Lidl?😉

  2. nellnijssen juni 7, 2015 bij 8:41 pm #

    Ik ken wel creme de menthe, maar dat is met alcohol. Deze siroop waarschijnlijk niet? En nog een vraagje: is het puur pepermunt of synthetisch (een aroma of essence?)

    • kookgekwilma juni 7, 2015 bij 8:46 pm #

      Nell, de Lidl heeft deze siroop momenteel tijdelijk in het assortiment. Er zit een natuurlijk pepermuntaroma in.

Geef een reactie

