Pollo allo stovin

21 Mei

In de tweede week van de mei-vakantie zijn manlief en ik een paar dagen naar Florence (in Italië zeggen ze Firenze) geweest. We vertrokken op zondagochtend en ’s middags liepen we al heerlijk in het warme en zonnige Florence. We hebben aardig wat kilometers gelopen en heel veel gezien, maar nog lang niet alles. We verbleven in de wijk Santo Spirito, in een B&B, en dat was geen verkeerde keuze. Het was een gezellige wijk met veel terrasjes en eettentjes, maar ook met leuke kleine winkeltjes en bedrijfjes waar nog oude ambachten worden uitgevoerd. Het natuurlijk was het eten in de diverse restaurants heerlijk, evenals de huiswijnen. Helaas vergeet ik altijd om foto’s te maken van die lekkere Italiaanse gerechten. Misschien omdat dat thuis zo de “gewoonte” is en ik er, nu ik zelf niet hoef te koken, simpelweg niet aan denk als dat heerlijke eten voor me staat. Ach, we hebben er volop van genoten en vele momenten staan in ons geheugen gegrift. Natuurlijk heb ik ook weer wat kookinspiratie meegenomen naar huis in de vorm van tijdschriften en een boekje. Uit het blad Sale & Pepe komt onderstaand gerecht: gestoofde kip uit de oven. Ik heb het recept aan het einde wel ietsje aangepast, zodat de kip een lekker krokant velletje kreeg.

Polloallostovin1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 kip (ongeveer 1,3 kg) in stukken of 4 kippenbouten
  • 4 aardappelen (eventueel geschild)
  • 4 wortelen (geschild)
  • 4 stengels bleekselderij (schoongemaakt)
  • 2 blaadjes salie
  • 1-2 takjes rozemarijn
  • 10 gr reuzel (of boter)

Verwarmde oven voor op 180 ̊C. Was de aardappelen, wortelen en bleekselderij en snijd alles in stukken van 2 cm. Spoel de salie en rozemarijn af. Kruid de kip met peper en zout. Vet een grote ovenschaal in met reuzel of boter. Leeg een laag groenten op de bodem van de schaal. Leg hier de kip (of bouten) op en verdeel er de rest van de groenten overheen, evenals de salie en rozemarijn. Voeg nog wat zout en peper toe.

Polloallostovin2

Dek de schaal af met een deksel of met aluminiumfolie en ze deze gedurende 2 uur in de oven tot de kip en groenten gaar zijn. (Zelf heb ik daarna de schaal zonder deksel/folie nog eens 15 minuten onder de grill gezet, zodat de kip een lekker krokant en bruin velletje kreeg) Verwijder de salie en rozemarijn en serveer de stukken kip met de groenten.

Bron: Sale & Pepe, maggio 2015.

Florence

Eén reactie to “Pollo allo stovin”

  1. Line Gevers juli 7, 2015 bij 11:42 am #

    Dit lijkt mij een heerlijk recept! Ik ga het deze week proberen

Geef een reactie

