Kookgek Wilma bestaat 3 jaar, dus eten we taart: Crostata al rabarbaro con crema di mandorle

3 Mei

Hiep hiep hoera! Kookgek Wilma bestaat vandaag 3 jaar!!! Aangezien de meeste recepten die ik hier in de afgelopen drie jaar heb geplaatst Italiaans zijn, heb ik voor vandaag ook een Italiaanse taart gebakken. In de winkels ligt er momenteel weer heerlijke rabarber en die zit ook in deze taart verwerkt. Rabarber is van zichzelf wat fris van smaak en dat is hier ook te proeven. Toen ik de taart had gebakken en ging proeven, had ik bij de eerste hap een beetje mijn twijfels, maar die verdwenen als snel bij de volgende hap. Het is een taart met een heerlijke fris-zoete smaak!

Crostataalrabarbaroconcremadimandorle2

Ingrediënten:

Voor het deeg:

  • 150 gr koude roomboter, in blokjes
  • 350 gr bloem
  • 4 eetlepels rietsuiker
  • 5 eetlepels water

Voor de vulling:

  • 100 gr boter
  • 100 gr suiker
  • 100 gr gemalen amandelen
  • 275 gr rabarber, schoongemaakt en in stukjes van 2-3 cm gesneden
  • 2 eieren
  • 2 eidooiers
  • poedersuiker

Meng de boter met de bloem tot er kruimels ontstaan. Voeg rietsuiker en water toe en kneed het tot een samenhangend deeg. Vorm een bal van het deeg, wikkel het in plasticfolie en leg het gedurende 30 minuten in de koelkast.

Rol ¾ van het deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak uit tot een ronde cirkel. Bekleed hiermee een beboterde en met bloem bestoven taartvorm van 24 cm doorsnee. Prik met een vork wat gaatjes in de bodem. Dek af met een vel bakpapier, vul met bakbonen en bak de bodem 15 minuten op 180 ̊C. Verwijder het bakpapier en de bonen, bak nog eens 5 minuten en laat daarna afkoelen.

Meng voor de vulling de boter met de suiker, voeg dan de eidooiers, de losgeklopte eieren en de gemalen amandelen toe. Roer alles goed door elkaar met een houten lepel of een siliconen spatel.

Giet de amandelcreme over de taartbodem en verdeel de rabarber erover. Bak de taart gedurende 15 minuten op 200 ̊C.

Haal de taart uit de oven. Verkruimel het restende deeg over de taart. Verlaag de oventemperatuur tot 180 ̊C en bak de taart nog eens 35 minuten.

Laat de taart 5 minuten afkoelen en strooi er voor het opdienen poedersuiker overheen.

Bron: Torta della Nonna, Crostate per l’estate. Aug/sett 2012

Crostataalrabarbaroconcremadimandorle1

7 Reacties to “Kookgek Wilma bestaat 3 jaar, dus eten we taart: Crostata al rabarbaro con crema di mandorle”

  1. Caroline Brouwer mei 3, 2015 bij 11:14 am #

    Hartelijk gefeliciteerd met je derde blogverjaardag. Wat gaat de tijd toch snel, drie jaar alweer! Dat we nog maar lang van al je heerlijke Italiaanse recepten mogen genieten!
    Lekker zo’n taart met rabarber!
    groetjes, Caroline

  2. nel mei 4, 2015 bij 2:18 pm #

    gefeliciteerd met je derde blog jaar. Alleen wel jammer als ik een recept van de blog wil printen dan lukt het niet, de taart die je er op heb staan wou ik printen en proberen want hij lijk me er lekker.ik hoor van je

    • kookgekwilma mei 4, 2015 bij 5:42 pm #

      Dank je wel Nel! Wat vreemd dat je het niet kan printen. Ik zal het recept naar je mailen. Groetjes, Wilma.

  3. Naomi de Jong mei 9, 2015 bij 5:12 pm #

    Gefeliciteerd!! Deze taart ga ik dit weekend nog maken, lijkt me simpelweg heerlijk!
    Groetjes, Naomi

  4. Yves juli 25, 2016 bij 10:03 pm #

    Al een tijdje geleden gemaakt, maar met de rabarber in de vakken snel weer eens doen. Een klein pareltje waarin ik een pond rabarber kwijt kon.

Geef een reactie

