Semifreddo con nocciole e salsa Frangelico

18 Apr

Er stond al een tijdje een fles Frangelico (Italiaanse hazelnootlikeur) in huis. Natuurlijk kun je die likeur zo drinken, maar ik wist dat er ook recepten waren waarin deze likeur werd gebruikt. In het boek Trattoria van Ursula Ferrigno zag ik het recept van deze semifreddo met Frangelico. Uit ervaring weet ik dat de basis van de semifreddo helemaal niet moeilijk te maken is, maar met het maken van de karamel had ik nog niet zoveel ervaring. Het is namelijk wel eens fout gegaan bij mij (aangebrand). Dit keer ging het goed, gelukkig. Het maken van de saus was ook heel simpel, alleen na het afkoelen in de koelkast was de saus niet meer vloeibaar. Het leek meer op een pasta. Aangezien ik nog 1 dl slagroom over had, heb ik die aan de kook gebracht, van het vuur gehaald en daar de “pasta” aan toegevoegd. Toen was de saus na afkoelen nog steeds vloeibaar. Voor deze semifreddo heb ik kunststof puddingvormpjes gebruikt en die heb ik van tevoren met koud water omgespoeld en er geen plasticfolie in gedaan. Haal de semifreddo een kwartier voor het serveren uit de vriezer. Wij vonden het erg lekker. En om het helemaal “af” te maken, kun je er natuurlijk ook nog een klein glaasje Frangelico bij schenken.

SemifreddoconnoccioleesalsaFrangelico

Ingrediënten voor 8 personen:

Semifreddo:

  • 125 gr gepelde hazelnoten, geroosterd
  • 175 gr suiker
  • 2,75 dl room
  • 3 grote eiwitten
  • 3 el Frangelico (hazelnootlikeur)

Saus:

  • 0,25 dl room (ik heb 1.25 dl gebruikt)
  • 2 el Frangelico
  • 100 gr pure chocolade, grof gehakt
  • ½ tl vanille-extract
  • een snufje zeezout

Bekleed acht soufflévormpjes met plasticfolie, laat het aan alle kanten 7,5 cm overhangen. Doe de helft van de suiker in een pan, roer 2 eetlepels water erdoor en breng het op middelhoog vuur aan de kook. Laat het pruttelen en maak de zijkanten schoon met een nat kwastje, tot na 5 minuten een diepbruine karamelkleur ontstaat. Neem de pan van het vuur en roer de noten erdoor. Schep het mengsel op een stuk ingevet bakpapier en laat het afkoelen en hard worden. Breek de karamel in stukjes en doe in de keukenmachine. Maal tot een grof poeder.

Klop de room in een roestvrijstalen kom tot stijve pieken ontstaan en zet hem in de koelkast. Klop in een andere roestvrijstalen kom de eiwitten op, tot stevige glanzende pieken ontstaan. Klop dan beetje bij beetje de resterende suiker erdoor. Spatel de karamel erdoor, gevolgd door de room en 3 eetlepels Frangelico.

Schep de semifreddo in de vormpjes, druk het aan om luchtbellen te verwijderen. Sla de overhangende plasticfolie erover en zet ze ongeveer 2 uur in de vriezer tot ze stevig genoeg zijn. Breng 0,25 dl (ik heb 1,25 dl gebruikt) room in een pan op matig vuur aan de kook. Neem de pan van het vuur en roer de chocolade, vanille, zout en Frangelico erdoor. Laat de saus afkoelen. Zet 1 uur in de koelkast en serveer over de semifreddo.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

 

4 Reacties to “Semifreddo con nocciole e salsa Frangelico”

  1. Anke april 18, 2015 bij 5:10 pm #

    Ga ik bij mijn to do lijstje noteren.

  2. lieziepeasy april 19, 2015 bij 11:29 am #

    Dat ziet er echt yummie uit! Ik heb hier ook nog een ongeopende fles frangelico staan, dus ik ga dit toch ns proberen! 😊

Geef een reactie

