Cipollata

11 Apr

Als het guur weer is, krijg ik altijd spontaan trek in soep. En guur weer hebben we de laatste tijd wel gehad, dus kwam er hier soep op tafel. In het boek “Italië, Cultuur en Keuken” kwam ik deze uiensoep tegen. De hoeveelheid uien vind ik persoonlijk erg veel en een volgende keer zal ik er maar 500 gram van gebruiken ipv 750 gram. Daarentegen heb ik de aangegeven hoeveelheid spekblokjes vermeerderd. In het boek stond 50 gram spekblokjes bij de ingrediënten en dat was weer erg weinig in het geheel. Daar heb ik dus weer meer van gebruikt. Serveer deze lekkere soep met brood, zoals foccacia!

Cipollata

 

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 125-150 gr gerookt spek, in blokjes
  • 5 el olijfolie
  • 750 gr uien, in dunne ringen
  • 500 gr gezeefde tomaten
  • zout
  • versgemalen peper
  • 2 eieren
  • 40 gr versgeraspte Parmezaanse kaas
  • 8 basilicumblaadjes, in dunne reepjes

Bak de blokjes spek knapperig in de hete olijfolie. Voeg de uien toe en schep ze op laag vuur om tot ze glazig zijn, maar laat ze niet kleuren. Voeg de gezeefde tomaten en 500 ml water toe. Voeg zout en peper naar smaak toe en laat de soep afgedekt circa 1 uur zachtjes koken. Roer hem tussentijds regelmatig om en schenk er zo nodig nog wat water bij (maar houd de soep dikvloeibaar). Roer de eieren los met de Parmezaanse kaas. Neem de uiensoep van het vuur en roer het eimengsel erdoor. Bestrooi de soep met basilicum en serveer hem direct.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

8 Reacties to “Cipollata”

  1. Els april 11, 2015 bij 10:44 am #

    Oh da’s een lekker soeppie! Wij zijn dol op soep, deze ga ik een volgende keer maken Wilma.

  2. GvMaillard april 11, 2015 bij 10:55 am #

    Yep, 50g spek is niets. Zou ik ook verhogen …

  3. Marjan april 11, 2015 bij 12:49 pm #

    Dit ziet er heel lekker uit!

  4. Tamara mei 3, 2015 bij 6:13 pm #

    Hoi Wilma, ik volg je blog al enige tijd maar heb nog nooit een reactie geplaatst en nu werd het echt eens tijd omdat we dit weekend weer hebben zitten smullen! Dit weekend deze soep gemaakt en de limoncello amandelcake en beide zijn heel goed geslaagd! Bedankt voor je heerlijke recepten!
    Groetjes,
    Tamara

Geef een reactie

