Broodjes met gorgonzola, peer en walnoten van Paul Hollywood

4 Apr

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een broodrecept heb geplaatst. Sinds ik het boek “Brood uit eigen oven” van Levine van Doorne in huis heb, bak ik daar veel uit en zijn mijn andere broodbak boeken een beetje naar de achtergrond geschoven. Maar onlangs heb ik ze weer eens tevoorschijn gehaald. En toen zag ik in het boek “Bakken met Paul Hollywood” deze broodjes met gorgonzola, peer en walnoten. Een heerlijk combinatie, dus die heb ik gemaakt. Aangezien ik die dag ook nog ander brood aan het bakken was, heb ik het deeg voor deze broodjes bijna 3 uur laten rijzen. Het deeg is makkelijk te verwerken en valt na het oprollen niet uit elkaar. Ik heb ze geserveerd bij een kom soep en we hebben zitten smullen!

Broodjesmetgorgonzola,peerenwalnotenvanPaulHollywood

 

Ingrediënten voor ca. 15 stuks:

  • 500 gr tarwebloem, plus extra om te bestuiven
  • 10 gr zout
  • 10 gr instant gist
  • 20 gr zachte boter
  • 300 ml koud water
  • 230 gr gorgonzola
  • 100 gr halve walnoten
  • 2 grote peren, geschild en zonder klokhuis, in dikke plakken

Doe de bloem in een grote mengkom. Voeg het zout aan de ene kant van de kom toe en de gist aan de andere kan. Voeg de boter en driekwart van het water toe en gebruik je vingers om het mengsel rond te draaien. Voeg beetje bij beetje de rest van het water toe, tot alle bloem aan de zijkanten van de kom gemengd is. Misschien heb je niet al het water, of heb je iets meer nodig – het deeg moet zacht zijn, maar niet te nat. Veeg met het mengsel de kom schoon, werk naar het midden toe. Ga door tot het mengsel een grof deeg vormt.

Leg het deeg op een licht met bloem bestoven werkblad. Kneed het eerst wat natte deeg 5-10 minuten, tot het zacht en glad wordt.

Leg het deeg als het soepel en zijdezacht is in een licht met olie ingevette kom. Bedek met een theedoek en laat het rijzen tot het ten minste twee keer zo groot is geworden – minstens 1 uur, maar laat het gerust 2 of zelfs 3 uur staan.

Bekleed 2 bakplaten met bakpapier.

Leg het deeg op een licht met bloem bestoven oppervlak. Rol het, zonder het eerst door te werken, met een deegroller uit tot een grote rechthoek van ongeveer 2½ cm dik. Draai het deeg 90 graden, als dat nodig is, zodat de lange kant naar je toe ligt. Druk deze rand met je vingers vast aan het werkblad.

Verkruimel of smeer de kaas over het hele deeg. Hak dan de walnoten en strooi ze over de kaas. Rol het deeg naar je toe om een lange worst te vormen. Maak dan de rand van het los van het werkblad en rol het geheel over het werkblad, zodat het deeg aan elkaar plakt. Je hebt nu een met walnoten en kaas gevulde worst. Snijd de worst in plakken van 3 cm dik en leg die op de platte kant op de bakplaten, met enige tussenruimte.

Plaats elke bakplaat in een schone plastic zak en laat het deeg 30 minuten staan om te rijzen, of tot het ten minste twee keer zo groot is geworden en snel terugveert als je er met een vinger op drukt. Verwarm ondertussen de oven voor tot 220 ̊C.

Duw in elk gerezen broodje een stukje peer – als je denkt dat er twee stukjes in passen, ga gerust je gang. Bestrooi met bloem en bak 15-20 minuten tot ze goudbruin en gaar zijn. Eet ze lekker warm.

Bron: Bakken met Paul Hollywood.

NB: Deze broodjes heb ik na een paar dagen weer gebakken, maar toen heb ik de vulling van gorgonzola, walnoten en peer vervangen door geraspte oude kaas en hamreepjes. Strooi voor ze de oven in gaan nog wat kaas over de broodjes en bakt ze verder zoals hierboven beschreven. Ook erg lekker! 

 

Eén reactie to “Broodjes met gorgonzola, peer en walnoten van Paul Hollywood”

  1. bregjes augustus 30, 2015 bij 5:07 pm #

    ze zien er heelrijk uit. Dit recept ga ik onthouden voor op verjaardagen enzo.

Geef een reactie

