Cavolini di Bruxelles alla panna

7 Jan

De Heer des Huizes lust geen spruiten en in de ruim 28 jaar die we nu getrouwd zijn heb ik hooguit 3 keer spruitjes gekookt en meestal was dat met kerst als zijn ouders kwamen eten. Zijn vader was namelijk dol op spruitjes. Heel vaak heb ik een poging gedaan om manlief aan de spruitjes te krijgen, maar wat ik ook probeerde…….. Menigmaal zag ik recepten voorbij komen waarvan ik dacht “dat moet hij toch ook lekker vinden”, maar hij was onvermurwbaar. Een tijdje geleden deed ik weer een poging: “Als ik nou een lekker Italiaans recept voor spruitjes vind, wil je het dan proberen???” Toen ik dit recept zag heb ik gezegd dat ik het ging maken, hoe dan ook, maar dat ik ook een alternatief op tafel zou zetten voor het geval hij het echt niet lekker zou vinden. En wat denken jullie…… hij heeft driemaal opgeschept, hij vond het lekker (althans, dat zei hij). Moet er wel even bij vermelden dat hij doorgaans alles lekker vindt wat ik hem voorzet en dus helemaal geen moeilijke eter is. Tja, de liefde van de man gaat door de maag he?

CavolinidiBruxellesallapanna

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1 kg spruitjes
  • 60 gr boter, plus extra om in te vetten
  • 1 ui, fijngesneden
  • 1 teen knoflook, fijngesneden
  • zout
  • versgemalen zwarte peper
  • versgeraspte nootmuskaat
  • 250 ml groentebouillon
  • 2 eieren
  • 250 ml slagroom
  • 60 gr Parmezaanse kaas, versgeraspt

Maak de spruitjes schoon. Verhit de helft van de boter en bak hierin de uit en de knoflook glazig. Voeg de spruitjes toe, bestrooi ze met zout, peper en nootmuskaat en schenk de bouillon erbij. Smoor ze afgedekt 15 minuten op matig vuur.

Verwarm de oven voor op 175 ̊C. Beboter een ovenschaal en schep de spruitjes inclusief smoorvocht hierin. Roer de eieren los met de slagroom en schenk het mengsel over de spruitjes. Strooi de Parmezaanse kaas erover en verdeel de resterende boter er in kleine vlokjes over. Bak de spruitjesgratin circa 20 minuten in de oven.

Bron: Italië, Cultuur en Keuken.

6 Reacties to “Cavolini di Bruxelles alla panna”

  1. lekkerhappen januari 11, 2015 bij 11:55 am #

    Lijkt me een heerlijk gerechtje!

  2. Yves januari 26, 2015 bij 8:52 pm #

    Geen woord aan gelogen. Echt een zalig recept. Blijft voor altijd op het repertoire. Een negen!

  3. rvandoorne maart 15, 2015 bij 10:30 pm #

    Dat ziet er lekker uit🙂 Dat wordt morgen spruitjes eten! maar ik wil er iets naast.heb je een suggestie. Lamsrackjes en gebakken aardappeltjes of zoiets?

    • kookgekwilma maart 15, 2015 bij 10:35 pm #

      Krieltjes in de schil met rozemarijn en knoflook uit de oven. Varkenshaasje gewikkeld in pancetta met rozemarijn?🙂

Geef een reactie

