Focaccette ripiene

4 Jan

Een tijdje geleden had ik deze muffins al eens gebakken, maar geen foto gemaakt. De uitvoering was namelijk niet naar mijn zin. De smaak was prima, zeker gezien het feit dat ze zo op waren. Waar ik moeite mee had, was om ze goed te sluiten. Misschien kwam het doordat de cherrytomaatjes die ik gekocht had niet klein genoeg waren en/of de doorsnede van het plakje deeg daarom te klein. Vandaag heb ik een tweede poging gedaan en dit keer heb ik snacktomaten gebruikt en deze gehalveerd. In plaats van een bol mozzarella heb ik bocconcini (kleine mozzarella bolletjes) gebruikt en ook deze heb ik door midden gesneden. Het dichtmaken ging nu een stuk beter. In plaats van een takje rozemarijn in het deeg te steken, heb ik de muffins bestrooid met gedroogde rozemarijn. Wij hebben ze warm gegeten en ze waren heerlijk!!

Focaccetteripiene1

Ingrediënten voor circa 24 stuks:

  • ½ recept voor Dikke focaccia, maak 1 bal, tweemaal gerezen, maar niet gebakken
  • 8 el pesto
  • 24 kleine cherrytomaatjes
  • 1 bol mozzarella, in blokjes
  • takjes tijm of rozemarijn, om te garneren
  • zout (optioneel)

Verwarm de oven voor tot 200 ̊C/gasstand 4.

Druk de lucht uit de deegbal en verdeel hem in 4 stukken. Rol of rek elk stuk deeg op een met bloem bestoven werkvlak zo dun mogelijk uit. Steek er met een glas of een uitsteekvormpje 6 rondjes van 7 cm doorsnee uit. Schep in het midden ervan krap een theelepel pesto, doe er een stukje mozzarella bij en leg er een tomaatje op.

Focaccetteripiene2

Breng de zijkanten van het deeg over de vulling heen tegen elkaar en druk ze dicht.

Focaccetteripiene3

Focaccetteripiene4

Zet de muffins met de naad naar de onderkant in de vormpjes.

Focaccetteripiene5

Bestrijk ze olijfolie, druk er een kruidentakje in en bestrooi de bovenkant met zout. Bak ze 10-15 minuten in de oven tot ze goed gerezen en goudbruin zijn. Laat ze uit de bakplaat glijden en eet ze warm als een snack bij een drankje.

Bron: Pizza, Calzone & Focaccia van Maxime Clark.

 

2 Reacties to “Focaccette ripiene”

  1. beejeekookt januari 5, 2015 bij 6:30 pm #

    Wat een leuk recept! Echt iets om met mijn dochter te maken. Die is dol op combi tomaat pesto mozarella

    • kookgekwilma januari 5, 2015 bij 7:42 pm #

      Dank je!!! Wel voorzichtig met eten hoor, want de tomaatjes zijn erg warm als ze net uit de oven komen.

Geef een reactie

