Pollo casalingo al vino bianco

7 Dec

Na een paar drukke weken had ik eindelijk weer eens de tijd om in een stapel kookboeken te zoeken naar nieuw gerecht voor op dit blog. Niet te ingewikkeld, maar wel lekker. En die heb ik gevonden in het boek Twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo. Dit kipgerecht is van Gennaro Contaldo. Ik heb kippenbouten gebruikt, maar een volgende keer neem ik kippendijen. In de beschrijving staat dat de kip goudbruin moet zijn, maar dat waren mijn bouten niet (misschien een volgende keer toch eerst maar even aanbraden) en het vocht was ook niet allemaal verdampt, maar de kip was heerlijk mals en gaar en de mee gestoofde groenten ook.

Pollocasalingoalvinobianco1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 1,2 kg kip in stukken (bouten, borstuk of kippendijen)
  • 6 dl witte wijn
  • 3 el wittewijnazijn
  • 2 sjalotten, in dunne plakjes
  • 2 wortelen, grofgehakt
  • 1 stengel bleekselderij, grofgehakt
  • 4 laurierblaadjes
  • 2 kruidnagels
  • zout
  • 10 zwarte peperkorrels
  • 40 gr (room)boter
  • 4 plakjes citroen

Doe alle ingrediënten in een grote pan of gietijzeren braadpan.

Pollocasalingoalvinobianco2

Breng aan de kook, draai het vuur laag en zet een deksel iets schuin op de pan zodat de stoom dan ontsnappen. Stoof de kip 50 minuten op laag vuur en keer hem halverwege in de pan tot de stukken kip gaar en rondom goudbruin zijn en alle vloeistof is verdampt. Neem de pan van het vuur en dien het gerecht op met rijst erbij.

Bron: Twee gulzige Italianen van Antonio Carluccio en Gennaro Contaldo.

4 Reacties to “Pollo casalingo al vino bianco”

  1. Els december 7, 2014 bij 6:13 pm #

    Heerlijk zo’n klassieker. Doe mij maar een portie:-) En wat betreft het bruinen, hoppa de oven in😉 Ik ga m maken!

    • kookgekwilma december 7, 2014 bij 6:18 pm #

      En zo makkelijk he Els? Heb nu de stoofschotel van Antoinette op staan. Straks daar weer van smullen!🙂

      • Els december 7, 2014 bij 7:18 pm #

        Jaaaa daarom ben ik dol op stoven en sudderen😉 Lekker gemakkelijk en 300% smaak. Wat wil een mens nog meer?

      • kookgekwilma december 7, 2014 bij 7:38 pm #

        🙂

Geef een reactie

