Crocchette di patate

3 Dec

Zoals veel kookliefhebbers heb ook ik een “to-do” lijstje met gerechten die ik nog eens heel graag wil maken. Op dat lijstje stonden ook al heel lang aardappelkroketjes. Ik stelde het steeds maar uit, want ik dacht dat het een lastig klusje zou zijn. Op diverse Italiaanse blogs zag ik ze steeds vaker voorbij komen en dan niet alleen van aardappels gemaakt, maar ook met kaasvullingen en andere smaken. Ik ben op internet gaan zoeken en kwam op deze aardappelkroketjes met Parmezaanse kaas. Toen ik het recept doorlas, kwam ik erachter dat het helemaal niet zo lastig was. In plaats van de aardappels te koken, stoom ik ze gaar. Zo blijft er ook geen extra vocht aan de aardappels hangen. Na het stomen knijp ik ze door de pureeknijper. De rest heb ik volgens onderstaand recept gedaan. Ik moet toegeven dat ik in het begin bang was dat de kroketjes uit elkaar zouden vallen tijdens het vormen, maar al snel bleek dat dat helemaal niet het geval was. De slag van het vormen had ik ook snel te pakken en zo had ik in totaal 29 aardappelkroketjes gemaakt. We hebben die avond zitten smullen!

Crocchettedipatate1

Ingrediënten voor ca. 30 stuks:
  • 1 kg kruimige aardappels
  • 2 middelgrote eidooiers
  • ½ tl versgeraspte nootmuskaat
  • peper en zout naar smaak
  • 100 gr versgeraspte Parmezaanse kaas

Voor de afwerking:

  • 2 middelgrote eieren, losgeklopt
  • paneermeel
  • arachide- of frituurolie

Schil de aardappels en was ze en kook ze vervolgens in water met wat zout gaar. Laat de gekookte aardappels iets afkoelen. Prak ze met een vork fijn of knijp ze door een pureeknijper. Voeg zout, peper, nootmuskaat, de eidooiers en Parmezaanse kaas aan de nog warme gepureerde aardappels toe. Meng alles met een pollepel goed door elkaar tot een zacht en droog mengsel. Neem een lepel van het mengsel (ca. 35 gr) en vorm het voorzichtig tot een kroket en rol deze door de losgeklopte eieren en vervolgens door de paneermeel. Herhaal dit tot alle aardappelpuree is verwerkt tot kroketjes.

Crocchettedipatate2

Verwarm de arachide- of frituurolie tot 180 ̊C. Bak 3 à 4 kroketjes tegelijk tot ze mooi goudbruin zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Serveer de kroketjes warm.

Bron: Giallo Zafferano 

 

 

Geef een reactie

