Cannoli

16 Nov

Tijdens onze vakantie in Italië bezoeken wij ook altijd een warenhuis en dan loop ik direct naar de afdeling met kookartikelen om op zoek te gaan naar typisch Italiaanse keukenhulpjes. Dit jaar had ik bedacht dat ik cannoli buisjes wilde hebben. Bij de bakartikelen zag ik ze al snel aan de wand hangen. Eenmaal thuis, ben ik opzoek gegaan naar een recept en zo kwam ik terecht bij Ziti Zitoni. Al eerder heb ik met succes recepten van haar blog gemaakt en het recept van deze cannoli (meervoud van cannolo) wilde ik dan ook graag proberen. Het maken van de cannoli viel mij erg mee. Er is er geen een gebroken en ze kwamen makkelijk van de buisjes af. Van het deeg heb ik 13 rolletjes kunnen  maken, maar de hoeveelheid vulling (ik heb 500 gr ricotta gebruikt) was niet voldoende om alle rolletjes te vullen. De rolletjes zijn in een afgesloten trommel nog een paar dagen goed te houden. Ik heb ze niet allemaal met pistachenootjes afgewerkt, aangezien niet iedereen hier in huis een liefhebber is van pistachenootjes. Maar ze vielen heel goed in de smaak! Kijk op het blog van Ziti Zitoni voor aanvullende tips over het bakken en de vulling.

Cannoli1

Ingrediënten voor 12 rolletjes:

  • 150 gr (Italiaanse 00) bloem
  • snufje zout
  • 15 gr cacao (optioneel)
  • 25 gr boter, op kamertemperatuur
  • 25 gr suiker
  • 1 ei
  • 3 el witte wijn of droge Marsala
  • 3 el vanillesuiker
  • 1 ei geklutst om het deeg mee in te smeren
  • ½ l zonnebloemolie om in te frituren in een koekenpan of voldoende zonnebloemolie voor in de frituurpan
  • poedersuiker om te bestrooien

Voor de vulling:

  • 400 gr ricotta
  • snufje kaneel
  • geraspte citroenschil van een kleine citroen
  • 95 gr suiker
  • 50 gr pure chocolade in kleine stukjes gehakt
  • 35 gr gehakte pistachenootjes

Maak eerst het deeg:

Zeef de bloem in een kom, meng het zout en de cacao erdoor en maak een kuiltje in het midden. Doe de boter in stukjes, suiker, vanillesuiker, 1 ei en de wijn of Marsala in het kuiltje en meng alles tot een soepel, samenhangend deeg. Kneed het deeg minstens 5-10 minuten. Laat het 2 uur op een koele plek rusten.

Maak ondertussen de vulling:

Roer de ricotta goed los met een vork (of druk het door een fijne zeef) en meng er de kaneel, citroenschil, suiker en chocolade doorheen. Laat afgedekt in de koelkast staan tot gebruik.

Maak nu de rolletjes:

Rol het deeg uit tot een dunne lap (ongeveer 1-2 mm dik) en snijd deze in 12 vierkantjes van 8×8 cm. Afhankelijk van de dikte kunnen dit er iets meer zijn. Leg een metalen buisje diagonaal op een vierkant en sla de twee hoekstukken er omheen. Plak de hoekstukken met het geklutste ei aan elkaar en druk goed aan.

Cannoli3

Doe de olie in een koekenpan of zet de frituurpan aan. Als de olie  heet is (ca. 180 ̊C), doe er dan voorzichtig 3 of 4 cannoli in en frituur ze in ongeveer 2 minuten goudbruin. Keer ze geregeld om zodat de cannoli goed rondom gefrituurd worden. Laat de cannoli die klaar zijn uitlekken op keukenpapier. Schuif ze, als ze afgekoeld zijn, van de buis af.

De cannoli kunnen net voor het opdienen gevuld worden:

Vul de koekrolletjes met een lepel of een spuitzak en dip de uiteinden in de gehakte pistachenootjes. Leg ze op een bord en bestrooi ze met poedersuiker.

Bron: Ziti Zitoni

Cannoli2

 

2 Reacties to “Cannoli”

  1. Caroline Brouwer november 16, 2014 bij 1:37 pm #

    Ze zien er super uit Wilma! Ik wil ze wel eens proeven!😉

    • kookgekwilma november 16, 2014 bij 1:38 pm #

      Zodra ik ze weer ga maken, mag jij proeven Caroline. Mocht je ze zelf willen maken, kom je hier de buisjes maar halen.🙂

Geef een reactie

