Crostini con funghi di bosco

12 Nov

Afgelopen zaterdag ging ik met mijn dochter een dagje shoppen in Leiden. We zijn toen ook over de markt gelopen, want in het verleden had ik daar wel eens een kraam met paddestoelen gezien. En inderdaad, deze stond er nu ook. Vele soorten paddestoelen, waaronder verse porcini en ook verse truffel. Ik heb 250 gram verse porcini meegenomen en een verse zwarte truffel. Van de porcini heb ik onderstaand gerecht gemaakt. Het komt uit het boek ‘Paddestoelen uit de keuken van Carluccio van Antonio Carluccio. Dit boek gaat over diverse paddestoelen, giftig en niet giftig, met mooie foto’s en met bijpassende recepten (In het boek heet dit gerecht ‘Crostini met wilde paddestoelen’, maar ik heb het de Italiaanse benaming gegeven). De zwarte truffel heb ik gebruikt voor een truffelsaus voor over de hertenbiefstuk. Helaas had ik geen zelfgebakken brood meer op voorraad voor de paddestoelen, dus heb ik stokbrood gebruikt. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat we ontzettend hebben genoten van deze typische herfstgerechten.

Crostinimetwildepadddestoelen1

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 400 gr gemengde wilde paddestoelen (ik heb verse poricini en kastanjepaddestoelen gebruikt)
  • 2 tenen knoflook, waarvan 1 fijngesneden
  • 1 kleine rode chilipeper, fijngesneden
  • 8 el olijfolie
  • 1 el fijngesneden peterselie
  • 1 el marjoleinblaadjes (verse oregano)
  • 4 flinke sneetjes brood ( of 8 sneetjes stokbrood)
  • zout en peper naar smaak

Crostinimetwildepaddestoelen3

Maak de paddestoelen schoon en snijd ze in kleine blokjes. Sauteer de fijngesneden knoflook en chilipeper in 6 el olijfolie. Voeg voordat de knoflook begint te kleuren de paddestoelen toe. Schep ze enkele minuten om, zodat ze hun stevige structuur behouden. Voeg de peterselie, marjolein en wat zout en peper toe. Rooster intussen de sneetjes brood aan beide kanten en wrijf ze licht in met de hele teen knoflook. Bestrijk ze met de resterende olie en verdeel de paddestoelen erover. Serveer ze direct.

Bron: Paddestoelen uit de keuken van Carluccio van Antonio Carluccio.

Crostinimetwildepaddestoelen2

Geef een reactie

