Confitura di bocconcini con erbe

9 Nov

Van tijd tot tijd haal ik weer eens wat kookboeken uit de kast, waar ik al een tijdje niet meer in gekeken heb. Zo ook Trattoria van Ursula Ferrigno. Al bladerend kwam ik op het hoofdstuk ‘Kaas, conserven, olie & bouillon’ en daar zag ik deze ingemaakte bocconcini. Bocconcini zijn kleine mozzarella bolletjes en ik gebruik ze regelmatig door de sla of pastasalade. Het inmaken leek mij wel wat. De bocconcini krijgen door de chilipepers een heerlijke pittige smaak.  Doe ze door diverse soorten sla en gebruik de gemarineerde olie als dressing. Het is natuurlijk ook erg leuk om zo’n pot aan iemand cadeau te doen.

Confituradibocconciniconerbe

Ingrediënten voor 2 potten van 225 gram:

  • 450-500 gr bocconcini, uitgelekt en droog gedept
  • 3 tenen knoflook, gepeld en in plakjes gesneden
  • 2 takjes van zowel oregano als tijm
  • een handvol verse bladpeterselie
  • 3 verse laurierblaadjes
  • 3 kleine rode pepers, in dunne ringen gesneden
  • 2 dl fruitige extra vergine olijfolie

Doe de bocconcini, knoflook, oregano, tijm, peterselie, laurierblad en pepers in schone, gesteriliseerde potten.

Schenk zoveel olijfolie in de pot dat de bocconcini en de andere ingredienten onder staan. Sluit de potten en zet ze in de koelkast. Ze zijn maximaal twee weken houdbaar.

Bron: Trattoria van Ursula Ferrigno.

Geef een reactie

