Quadrotti cocco e banane

22 Okt

Deze week heb ik herfstvakantie en dus de tijd om nieuwe recepten uit te proberen. Voor deze Quadrotti had ik bananen nodig, maar die waren niet erg rijp, dus kon ik die pas een paar dagen na aankoop gebruiken (kwam goed uit, want ik had eigenlijk ook geen tijd om eerder te bakken). Ik was ervan overtuigd dat ik nog een nieuw pakje kokos in huis had, maar kon het nergens vinden, waarschijnlijk al eerder gebruikt. Achteraf geen probleem, want ik heb het recept (tegen mijn principes in) moeten aanpassen. In het originele recept wordt een bakvorm van 18x 28 cm gebruikt. Die heb ik ook, maar tijdens het vullen vond ik de hoeveelheid deeg onvoldoende voor deze vorm. Dus heb ik het overgedaan in een kleinere vierkante vorm van 20 x 20 cm en toen was de bodem wel voldoende gevuld. Nadat de plakjes banaan over de taartbodem verdeelt waren, moesten de eieren met de kokos en poedersuiker geklopt worden. De hoeveelheid kokos die ik nog wel op voorraad had, was 120 gram en daar moest ik het mee doen. Ook dat was voldoende naar mijn idee. De combinatie kokos en banaan is heerlijk en de stukjes taart waren dan ook in een mum van tijd op!

Quadrotticoccoebanane

Ingrediënten:

  • 150 gr (Italiaanse 00) bloem
  • 120 gr gemalen kokos
  • 120 gr suiker
  • 80 gr zachte boter
  • 3 eieren
  • 4,5 gr bakpoeder
  • 2 grote of 3 kleine bananen
  • 50 gr poedersuiker
  • sap van 1 limoen
  • zout

Klop de boter met de suiker tot een lichte creme. Voeg 1 ei en een snufje zout toe en roer het tot een glad mengsel. Zeef de bloem en bakpoeder erboven en vouw het er goed doorheen.

Bekleed een vierkante bakvorm van 20 x 20 cm met bakpapier en schep het deeg erin en verdeel dit gelijkmatig over de bodem. Zet de vorm 15 minuten in de koelkast. Verwarm ondertussen de oven voor op 180 ̊C. Bak de bodem 15 minuten in de hete oven. Haal de vorm uit de oven en laat het afkoelen (schrik niet, de bodem is nog niet gaar en dus nog zacht).

Schil ondertussen de bananen en snijd ze in gelijkmatige plakjes en besprenkel ze met het sap van de limoen. Verdeel de bananenplakjes over de taartbodem. Klop de resterende eieren met de poedersuiker en de gemalen kokos door elkaar. Verspreid dit mengsel over de bananen en bak de taart nog eens 25 minuten op 180 ̊C. Laat de taart afkoelen en snijd hem in 9-16 vierkantjes (afhankelijk of je grote of kleine stukjes wil). Bestrooi de stukjes eventueel met poedersuiker en/of geschaafde chocolade.

Bron: Torta della Nonna: Dolci fatti in casa per Colazioni e Merende.

 

11 Reacties to “Quadrotti cocco e banane”

  1. elles oktober 22, 2014 bij 2:36 pm #

    Hij staat nu in de oven Wilma! Lijkt mij heerlijk! gr. Elles

  2. Eleonora november 1, 2014 bij 2:28 pm #

    Heb h’m donerdag gemaakt heel lekker is nu alweer op !

  3. Marianne Mazier november 1, 2014 bij 4:59 pm #

    De Quadrotti staat af te koelen. Het ruikt al heerlijk naar kokos in huis. Vanavond alvast een stukje bij de koffie. Bedankt weer voor het recept!

    • kookgekwilma november 1, 2014 bij 5:45 pm #

      Leuk Marianne! Bedankt voor je reactie en geniet van de quadrotti! Gr. Wilma.

  4. I am Cooking with Love november 16, 2014 bij 4:36 pm #

    Ik denk dat ik ‘m morgen ga maken. Krijg eters over dus dit leek me prima voor na het eten bij de koffie.🙂

  5. I am Cooking with Love november 16, 2014 bij 4:38 pm #

    Ik ga ‘m denk ik morgen maken. Ik krijg eters en het lijkt me lekker na het eten bij de koffie.

  6. I am Cooking with Love november 16, 2014 bij 5:15 pm #

    Mijn eerste reactie kwam dus toch door, haha. Ja ik laat het je weten.

Geef een reactie

