Ciappe (dakpannen)

11 Okt

Tijdens de Italiaanse week bij de Lidl, inmiddels alweer een tijdje geleden, zag ik een pakje met Italiaanse “crackers” liggen, ciappe genaamd. Daar had ik wel eens een recept van gezien, dus nam ik een pakje mee, om eventueel na het zelf maken het verschil te proeven. Het pakje ciappe verdween in de kast en na een tijdje zag ik het weer liggen en ben toen gelijk op zoek gegaan naar het boek waarin ik het recept had gezien. Het recept was helemaal niet moeilijk. De hoeveelheid was wel te weinig om in de keukenmachine te kneden, dus deed ik dat met de hand. Dat viel niet mee. Het deeg brokkelde heel erg, dus deed ik er nog wat water bij. Het vormen viel ook niet mee. Ze mogen best grillig van vorm zijn, maar dit was echt niet mooi. De smaak was prima. Het irriteerde mij dat het deeg niet prettig werkte, dus ben ik op Google gaan zoeken. Daar zag ik ook dezelfde recepten, alleen stond bij één de opmerking dat je voor dit recept echt Italiaanse bloem type 00 moest gebruiken (ik had tarwebloem gebruikt) . Dat heb ik bij de tweede bakpoging dus gedaan en ook de pastamachine gebruikt en het was een heel verschil met de eerste poging. Er brokkelde helemaal niets en het uitrollen gaf ook geen problemen. De “crackers” zijn niet gelijk van vorm en ook niet mooi recht, maar ze waren wel een stuk dunner en en lekker krokant. Dit keer heb ik er ook wat gedroogde rozemarijn door gekneed. Tussen beide pogingen heb ik de ciappe (met olijven erdoor) van de Lidl geproefd en die waren ook lekker. Zo kun je natuurlijk zelf ook variëren.

Ciappe

Ingrediënten voor ca. 10-20 dakpannen:

  • 1 el zeezout
  • 1 dl warm water
  • 250 gr Italiaanse 00-bloem
  • 2 el extra vergine olijfolie

Roer het zout door het water tot het is opgelost. Zeef de bloem in een middelgrote kom en maak een kuiltje in het midden. Giet het zoute water en de olijfolie erin. Vermeng alles goed en kneed het deeg enkele minuten luchtig tot het glad is. Het moet steviger zijn dan pizzadeeg. Laat het verpakt in plasticfolie 15 minuten rusten.

Verwarm de oven voor tot 180 ̊ C/gasstand 3.

Verdeel het deeg in 10-20 porties. Rol of rek elk stuk uit tot een ovaal. Rol deze zo dun mogelijk uit (een paar milimeter) en bestuif het werkvlak regelmatig met bloem zodat het deeg niet blijft plakken (of rol het als je een grote hoeveelheid maakt, in een pastamachine uit).

Bekleed twee bakplaten met bakpapier. Leg de dakpannen op de bakplaten en prik ze met een vork regelmatig over het hele oppervlak in. Ze moeten ruim van gaatjes zijn voorzien. Bak ze 15-20 minuten in de oven tot ze gelijkmatig bruin en droog zijn. Laat ze op een rooster afkoelen en bewaar ze maximaal 2 weken in een luchtdicht afgesloten trommel.

Bron: Pizza Calzone & Focaccia van Maxime Clark.

2 Reacties to “Ciappe (dakpannen)”

  1. Marjan oktober 12, 2014 bij 6:05 pm #

    Ik heb al heel wat recepten van je blog uitgeprobeerd. Op dit moment staat de lasagne con spinazie e funghi in de oven… Maar wat ik wilde vragen, waar kun je dat type meel 00 kopen?
    Groet
    Marjan

    • kookgekwilma oktober 12, 2014 bij 7:20 pm #

      Hallo Marjan, leuk om te lezen. Italiaanse typo 00 is bij de Italiaanse delicatesse winkels te koop. Met vriendelijke groet, Wilma.

Geef een reactie

