Teglia di patate, cipollotti e pomodori

8 Okt

Als wij gasten aan tafel hebben, probeer ik te variëren met wat ik de gasten voorzet. Dus niet iedere keer hetzelfde, maar ook wel eens iets wat ik nog nooit eerder gemaakt heb. Riskant natuurlijk, want het kan ook wel eens verkeerd uitvallen en helemaal niet zo lekker zijn als het er in het kookboek/tijdschrift uitziet. Toen wij onlangs vrienden te eten kregen, zocht ik nog een bijgerecht om het menu compleet te maken. Het blad La Cucina Italiana lag toevallig op tafel en tijdens het doorbladeren zag ik deze ovenschotel. Aardappel, tomaten en lente-ui, wat een lekkere combinatie. En van tevoren klaar te maken, dus heel geschikt voor die avond. Het was erg lekker en de schaal was nagenoeg leeg. Omdat ik er geen foto van gemaakt had en het toch wel snel hier wilde plaatsen, heb ik de schotel afgelopen weekend nogmaals gemaakt, zodat ik er nu wel een foto van kon maken. Ditmaal ging de schaal helemaal leeg.

Tegliadipatate, cipollottiepomodori

Ingrediënten voor 6 personen:

  • 500 gr aardappels
  • 500 gr (pruim)tomaten
  • 300 gr lente-ui
  • basilicum
  • extravergine olijfolie
  • zout
  • zwarte peperkorrels

Schil de aardappels. Snijd ze in schijfjes en leg ze in water zodat ze wat van hun zetmeel verliezen.

Maak de lente-uitjes schoon, snijd de onderkant met de worteltjes en een stuk van het groene gedeelte af. Snijd de lente-uitjes in plakjes.

Was de tomaten en snijd het kapje af. Snijd de tomaten in dezelfde dunnen plakjes als de aardappels.

Verwarm de oven voor op 170 ̊ C. Leg de aardappels, tomaten en lente-uitjes in afwisselende lagen in een ovenschaal of braadslede. Begin met twee lagen aardappel en vul de schaal op. Eindig met plakjes tomaat en lente-ui. Bestrooi elke laag met zout en besprenkel op het eind royaal met olijfolie. Zet de schaal ca. 30 minuten in de oven. Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet nog ca. 30 minuten in de oven.

Haal de schaal uit de oven en maak de schotel af met gevijzelde peperkorrels en wat gesnipperde basilicum.

Bron: La Cucina Italiana, jul/aug 2014.

2 Reacties to “Teglia di patate, cipollotti e pomodori”

  1. Het eten is klaar oktober 9, 2014 bij 3:17 pm #

    Goed idee! Ga ik vanavond proberen bij de Italiaanse kippendijen😉

Geef een reactie

