Biscotti di polenta

6 Sep

In het verleden heb ik wel eens iets van polenta gemaakt en dat viel hier in het gezin niet zo goed in de smaak. Toch had ik ergens een recept van Antonio Carluccio gezien waar iets met polenta gemaakt werd, wat mij wel lekker leek. In Italie zag ik in de supermarkt polenta in de schappen en heb een pakje meegenomen. Eenmaal thuis ben ik op zoek gegaan in de boeken van Antonio en toen ik deze koekjes zag, wist ik het weer. Het deeg was zo gemaakt, alleen de S-vorm liep erg uit en na het bakken was van de S niets meer terug te zien. De dotjes moeten echt wel met veel tussenruimte op de plaat gespoten worden, anders bakken ze aan elkaar. De koekjes zijn makkelijk te maken en ook niet zo heel zoet. Gewoon lekker!

Biscottidipolenta1

Ingrediënten voor circa 50 koekjes :

  • 200 gr zachte boter, plus extra om in te vetten
  • 200 gr suiker
  • 300 gr instantpolenta
  • 100 gr bloem
  • ½ tl bakpoeder
  • 4 hele eieren, losgeklopt
  • fijngeraspte schil van 1 citroen

Verhit de oven tot 200̊C.

Roer alle ingredienten in een grote schaal door elkaar. Schep het mengsel in een spuitzak. Spuit op een ingevette bakplaat (of een met bakpapier beklede bakplaat) dotjes of S-vormen van het deeg. Zorg voor voldoende tussenruimte zodat de koekjes bij het bakken de ruimte hebben om iets uit te lopen.

Bak de koekjes in de hete oven in circa 15 minuten goudbruin.

Laat ze op een taartrooster afkoelen en bewaar ze in een luchtdicht afgesloten trommel.

Bron: Mijn beste Italiaanse recepten van Antonio Carluccio.

Biscottidipolenta2

 

2 Reacties to “Biscotti di polenta”

  1. An september 6, 2014 bij 10:16 pm #

    Leuk idee! Ik heb ook nog een pak instant polenta in de kast staan. Dit ga ik proberen.

Geef een reactie

