Risi e bisi

3 Sep

Deze klassieker in de Italiaanse keuken zie ik regelmatig voorbij komen op het internet, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om het zelf te maken. Toen ik weer eens risotto wilde eten en met het boekje Risotto van Laura Zavan op schoot zat op zoek naar een lekker recept, kwam ik deze risi e bisi weer tegen. Nu moest het er maar eens van komen, vond ik. Het was erg lekker, maar ik heb de hoeveelheden wel wat aangepast. In plaats van 2 uien, heb ik er maar 1 gebruikt en de hoeveelheid doperwtjes vond ik ook erg royaal, dus daar heb ik maar 300 gr van gebruikt.

Risiebisi

Ingrediënten voor 6 personen:

  • 400 gr risotto rijst
  • 1,5 l vlees- of groentebouillon
  • 2 uien, fijn gehakt (ik heb maar 1 ui gebruikt)
  • 60 gr boter
  • 60 gr geraspte Parmezaanse kaas
  • peper en zout

Vulling:

  • 400 gr doperwtjes (ik heb 300 gr gebruikt)
  • 60 gr pancetta, in blokjes
  • 1 el gehakte peterselie

Bak de uien en de pancetta zachtjes in 20 gr boter in een pan met dikke bodem.

Doe de rijst erbij en roer 2 minuten door, zodat de rijst de smaak goed opneemt.

Roer er na een paar minuten de doperwtjes door en voeg een soepopscheplepel bouillon toe.

Schenk er telkens als de bouillon is opgenomen weer een beetje bouillon bij. Voeg zout toe en laat al roerend op zacht vuur doorkoken. Proef of de smaak goed is.

Voeg van het vuur de peterselie, de boter en de Parmezaanse kaas toe. Doe er peper bij. Deksel erop en 2 minuten laten staan voor het opdienen. Dit gerecht wordt ‘all onda’ opgedient, dat wil zeggen; lekker vloeibaar.

Bron: Risotto van Laura Zavan.

 

2 Reacties to “Risi e bisi”

  1. Nell nijssen september 10, 2014 bij 10:55 am #

    Lekker is dit. Toen mijn groentemannetje een maand geleden verse doperwtjes verkocht, heb ik het ook gemaakt. Ander recept natuurlijk, ipv peterselie heb ik een beetje munt erdoor gedaan. Dat vloeibare maakt het meer soep als risotto vond ik.

Geef een reactie

