Penne alla Rusticana

23 Aug

Als je een “kookgek” bent zoals ik en je gaat ook nog eens naar het land van je favoriete voedsel (en dus ook favoriete vakantieland), dan gaat er natuurlijk wel een kookboek mee in de koffer. In mijn geval zelfs twee! Ik had de Minibijbel Pasta en een kookboek van Antonio Carluccio meegenomen. Uiteindelijk heb ik toch niet zoveel zelf gekookt, want ik was tenslotte met vakantie, maar soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan hè? Al bladerend door de Minibijbel Pasta zag ik dit recept en ik dacht dat alle ingrediënten natuurlijk zo te koop waren. Op zich geen probleem, ware het niet dat het plaatsje waar wij waren heel erg op niet zelf kokende toeristen is ingesteld, want ik kon nergens broccoli bemachtigen. Ja, bij de Lidl (12 km verderop) zou dat geen probleem zijn geweest, maar ja, om voor 1 struikje broccoli ……. Dus heb ik dit gerecht tijdens de vakantie zonder broccoli gemaakt en eenmaal thuis nog eens, maar dan met broccoli. De hoeveelheid broccoli bij de ingrediënten is wel heel erg weinig, dus daar heb ik wat meer van gebruikt. De versie zonder broccoli was lekker, maar met broccoli vonden wij het nog lekkerder!

PenneallaRusticana

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 115 gr broccoliroosjes
  • 50 gr boter
  • 2 kipfilets, in stukken
  • 2 tenen knoflook uit de knijper
  • 400 gr penne
  • 120 ml droge witte wijn
  • 200 ml panna di cucina of (kook)room
  • 90 gr gorgonzola zonder korst, in kleine stukjes
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • versgeraspte Parmezaanse kaas, bij het serveren

Doe de broccoli in een pan met kokend water en zout en laat 2 minuten koken. Laat de broccoli even uitlekken in een vergiet en spoel hem af onder de koude kraan. Schud het overtollige water eruit en zet weg zodat de groente goed uitlekt.

Smelt de boter in een grote bakpan en doe hier de kip en het knoflook bij. Breng op smaak met zout en peper. Bak het geheel 3 minuten op middelhoog vuur of tot de kip wit wordt. Kook ondertussen de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Roer de wijn en de room door het kipmengsel en laat het, onder af en toe roeren, ongeveer 5 minuten zachtjes koken, tot de saus enigszins is ingedikt. Voeg de broccoli toe, zet het vuur hoger en roer goed door om de broccoli te verwarmen en met de kip te mengen. Breng op smaak.

Giet de pasta af en doe hem bij de saus. Roer de gorgonzola erdoor. Dien op met vers geraspte Parmezaanse kaas.

Bron: Minibijbel Pasta van Jeni Wricht.

 

Geef een reactie

