Focaccia con formaggio e salame

27 Jul
Nu ik vakantie heb, heb ik weer meer tijd om in de keuken te staan. Behalve dat ik nieuwe recepten uitprobeer, maak ik natuurlijk ook gerechten die ik al eerder gemaakt heb. Deze focaccia staat in het Italiaanse tijdschrift Cucinare Bene, waar ik al eerder een recept uit maakte. Meestal maak ik focaccia met rozemarijn of tomaatjes als topping, maar deze variant is ook erg lekker. Focacciaconformaggioesalame Ingrediënten:

  • 300 gr tarwe bloem
  • 200 gr semola di grano duro (semolina)
  • 1 zakje droge gist (7 gr)
  • 10 gr suiker
  • 8 gr zout
  • 100 gr Emmentaler kaas, geraspt
  • 150 gr salami
  • 1 takje peterselie
  • 30 ml olijfolie
  • versgemalen zwarte peper

Doe de tarwebloem en de semola di grano duro in een grote kom. Voeg gist, suiker, zout, 300 gr warm water en olijfolie toe. Kneed de ingrediënten 10 minuten tot een mooi glad deeg. Vorm een bal en leg deze in een met zonnebloemolie ingevette komt en laat het op een warme, tochtvrije plaats afgedekt 2 uur rijzen tot het in volume is verdubbeld. Verwarm de oven voor op 200 ̊C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Haal de vel van de salami en snijd de worst in tweeën en vervolgens in plakjes. Was en hak de peterselie. Rol het deeg uit tot een grote lap en leg deze op de bakplaat. Bestrooi het oppervlak met de kaas. Verdeel de salami erover en bak de focaccia 25 minuten. Bestrooi de focaccia met de peterselie en versgemalen zwarte peper.

Bron: Cucinare Bene nr.7 2014

Geef een reactie

